احمدي نژاد : ايران ديگر در قالب 1+5 مذاكره نمي كند

رئيس جمهور كشورمان شرايط جديد گفت وگوها ميان ايران و غرب را اعلام كردند كه بر اساس آن تهران ديگر در قالب 1+5 مذاكره نخواهد كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان،دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي درباره شرايط مذاكرات جديد با غرب، گفت : گفت وگوهاي ايران با گروه 1+5 پيرامون مهم ترين مسائل جهان مدت ها ادامه داشت تا به موضوع تبادل هسته اي رسيد. علي رغم اين كه ما توان توليد سوخت 20 درصد را داشتيم، براي اين كه فضاي جهاني را به سمت تعامل و همكاري بيشتر سوق دهيم تبادل را پذيرفتيم. اما در گفت وگوها و مذاكرات، كساني كه بايد طبق قانون، بدون هيچ شرطي سوخت 20 درصد مورد نياز رآكتورهاي تحقيقاتي ـ كه دارو توليد مي كنند ـ را به ما تحويل دهند شرط هايي گذاشتند كه گسترده تر از يك تبادل هسته اي بود.
وي با بيان اين كه « آن ها استقلال ما و حقوق قطعي ملت ايران را هدف قرار داده اند» گفت: طبيعي بود كه اين مذاكرات به نتيجه نرسيد. بعدها آقاي اوباما از رئيس جمهور برزيل و نخست وزير تركيه به طور رسمي درخواست كردند كه وارد شوند و زمينه هاي ادامه گفت وگو را فراهم كنند؛ در حالي كه هم آمريكايي ها و هم متحدان شان به طور مكرر به اين دو شخصيت محترم مي گفتند و اصرار داشتند القاء كنند كه طرف ايراني حاضر به گفت وگو در يك فضاي عادلانه و منطقي نيست. اما آمدند در ايران نشستند و با چيزي مواجه شدند كه كاملا عكس ادعاي آن ها بود. فضاي ايران فضاي منطقي، تعامل و فضاي قانون مدار بود.
وي ادامه داد: بر همان اساس بيانيه تهران تنظيم شد. در واقع بيانيه تهران بر اساس درخواست آقاي اوباما از رئيس جمهور برزيل و نخست وزير تركيه تنظيم شد و بخشي از مذاكرات بود. آن ها كه در مقابل اين حركت منطقي حرفي براي گفتن نداشتند، به رسم گذشته و بر اساس بداخلاقي هاي جاري مستكبران، به جاي استقبال از بيانيه تهران، به سمت قطعنامه حركت كردند و بعد از قطعنامه هم بلافاصله بيانيه دادند كه ما مي خواهيم گفت وگو كنيم. ما هم پاسخ داديم كه گفت وگو مي كنيم.
رئيس جمهور تصريح كرد: البته بحث بيانيه تهران موضوعي جداگانه است و مسير خود را طي خواهد كرد. ما با 1+5 گفت وگو مي كنيم اما شرايط عوض شد. آن ها خواستند يك چماق بلند كنند با اخلاق استكباري كه در مذاكرات به قول خودشان دست بالا را داشته باشند. ما داشتيم مذاكره مي كرديم. بيانيه تهران بخشي از مذاكرات بود و بسيار هم موفق. شما به هم زديد و به تصور اين كه منطق ايران و منطق بيانيه تهران منطق قوي است و شما در برابر آن حرفي نداريد بزنيد، رفتيد پناه برديد به نقطه تبعيض آلود شوراي امنيت كه در آن جا اختيار مطلق داريد. يك قطعنامه صادر كرديد كه به قول خودتان دست بالاتر را داشته باشيد. ما اسم اين را مي گذاريم بي اخلاقي.
وي ادامه داد: چون بي اخلاقي كرديد اولا ما مذاكره را عقب مي اندازيم. مذاكره پايان مردادماه و نيمه ماه مبارك رمضان به بعد است. اين جريمه اي است براي اين كه به نظر مي آيد بايد ادب شوند كه رسم گفت وگو با ملت ها را ياد بگيرند.
وي با بيان اين كه «بايد چند نكته را به وضوح براي ملت ها بيان كنم» اظهار كرد: آن ها مي خواهند با ما گفت وگو كنند. مي بايست نظرشات را درخصوص چند موضوع اعلام كنند. اول اين كه نظرشان را درخصوص بمب اتمي رژيم صهيونيستي اعلام كنند كه موافقند يا مخالف؟ ما مذاكرات را بر مبناي اعلام نظر آن ها تنظيم خواهيم كرد. بالاخره با كساني كه با بمب هاي اتمي رژيم صهيونيستي موافقند و حمايت مي كنند ما يك جور مذاكره مي كنيم ولي با كساني كه با آن مخالفند نوع ديگري مذاكره مي كنيم.
احمدي نژاد ادامه داد: دومين مطلب اين است كه؛ بايد اعلام كنند آيا به مقررات ان.پي.تي مي خواهند بپيوندند يا نه؟ پس از سال ها زحمت نشستي برگزار شد و در نيويورك مقررات ان .پي. تي تكميل و اصلاح شد و به عنوان يك مقررات جهان شمول درآمد. كساني كه مي خواهند با ما گفت وگو كنند بايد به صراحت اعلام كنند آيا از اين مصوبه بين المللي مي خواهند تبعيت كنند يا نمي خواهند؟ كساني كه بخواهند تبعيت كنند با آن ها يك نوع گفت وگو مي كنيم و كساني كه نخواهند گفت وگو كنند جور ديگري گفت وگو مي كنيم. نكته سوم؛ كساني كه مي خواهند گفت وگو كنند مي خواهند دشمني كنند يا اين كه مي خواهند دوستي كنند. كساني كه مي خواهند دوستي كنند ما يك نوع با آن ها مذاكره مي كنيم و كساني كه بخواهند دشمني كنند نوع ديگري گفت وگو مي كنيم. در واقع آن ها بايد به صراحت اعلام نظر كنند.
وي با تاكيد بر اين كه« ما از نيمه ماه مبارك رمضان بعد از اين كه آن ها اعلام نظر كردند آماده ايم گفت وگو كنيم» گفت: تركيب مذاكره كنندگان هم مقداري تغيير مي كند. پنج كشوري كه صاحب امتياز ناعادلانه وتو هستند هيچ كس نمي تواند از آن ها شكايت كند. آن ها خودشان شكايت مي كنند، خودشان حكم صادر مي كنند و خودشان اجرا مي كنند. يك رابطه ظالمانه يكطرفه. چه كسي گفته كه فقط گروه 1+5 بايد گفت وگو كنند. كسان ديگري هم هستند كه بايد در اين مذاكرات حضور داشته باشند. ضمن اين كه آن ها بايد به صراحت اعلام كنند كه در گفت وگو مي خواهند تابع منطق باشند يا اين كه مي خواهند از منطق زور استفاده كنند. تجربه قبلي مي گويد هر باري كه ما با آن ها گفت وگو كرده ايم به محض اين كه در منطق كم آوردند، بلافاصله رفته اند سراغ زورگويي. باز ما با كساني كه بخواهند با منطق زور صحبت كنند يك نوع گفت وگو مي كنيم و با كساني كه بخواهند با منطق و قانون صحبت كنند نوع ديگري گفت وگو مي كنيم.
وي تاكيد كرد: ادامه گفت وگوها مستلزم اين است كه طرف گفت وگو با ما اولا به طور شفاف نظرات خود را راجع به اين سوالات اعلام كند. اين ها مانع از گفت وگو نيست. شكل گفت وگو را تنظيم خواهيم كرد. در ثاني؛ بدانند كه ديگر گفت وگو با گروه 1+5 با ايران نيست. عده ديگري هم در اين گفت وگوها شركت خواهند كرد و گفت وگوها در مورد موضوعات مبتلابه بشري و دغدغه هاي مشترك خواهد بود و اصل كار، دغدغه هاي مشترك است كه در نامه ايران و بسته پيشنهادي ايران به طور آشكار به آن اشاره شده است.
به تهديدات پاسخ هاي پشيمان كننده خواهيم داد
خبرنگار ي از رئيس جمهور در مورد قطعنامه كنگره آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران و بازرسي كشتي هاي ايران در آب هاي بين المللي و نيز واكنش جمهوري اسلامي ايران به اين مساله پرسيد كه احمدي نژاد با تاكيد بر اين كه نزديك به 30 سال است ايران و آمريكا رابطه گسترده اقتصادي نداشته اند، در حالي كه قبل از انقلاب وضع به گونه اي ديگر بود، ادامه داد: حال سوال اين است كه با اين تحريم چه كسي را تحريم مي كنند؛ شايد آن ها از گسترش ارتباطات اقتصادي ما با ديگران ناراحتند. با اين كار در واقع ديگران را تحريم مي نمايند.
احمدي نژاد با تاكيد بر پاسخ منتشر شده ايران و اين كه ايران هر اقدام مقابله به مثلي را براي خود محفوظ مي داند، اضافه كرد: تجربه نشان داده است كه ما قادريم از حقوق خود دفاع كنيم. ما علاقه نداريم كه كار به اينجا برسد. چرا كه آن ها به شدت پشيمان مي شوند. حال اين اقدام از سوي هر كس و حتي آقاي اوباما باشد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، با يادآوري اين نكته كه روش هاي ديكتاتوري آقاي بوش شكست خورده است، ادامه داد: كساني كه بخواهند با بي صداقتي روش هاي ديكتاتوري را به صورت دموكرات مآبانه و با شعار تغيير ارائه دهند، شكست شان سنگين تر است. ما به آن ها توصيه مي كنيم كه اين كار را نكنند كه در غير اين صورت به سرنوشتي كه گفتيم مبتلا مي شوند.
وي افزود :مطمئن باشيد تحريم در بخش انرژي تاثير مثبت بر اقتصاد ايران دارد اما در گفت وگوها تاثير منفي. تا قبل از اين فكر مي كرديم آن ها با تاريخ دنيا ملت ايران و خاورميانه آشنا نيستند اما الان به اين نتيجه رسيديم كه آن ها جغرافيا هم نمي دانند ايران كشوري با يك ميليون و هفتصد كيلومتر مربع مساحت و 75 ميليون نفر جمعيت است و به لحاظ ذخاير نفت و گاز مقام دوم را در دنيا دارد و در يك هفته مي تواند توليد بنزين خود را 20 ميليون ليتر افزايش دهد و مردمش مي توانند همين امروز تصميم بگيرند تا مصرف بنزين خود را به نصف كاهش دهند. اما مثل اين كه آن ها سرشان را مثل كبك در برف كرده اند ما دوست داريم روابط مان با دنيا به احترام، همكاري و صداقت باشد ما به آن ها مي گوييم كه اشتباه مي كنند اما اگر اشتباه كردند اين طور كه به ما ضرر برسانند آن ها به خودشان آسيب مي رسانند شما مي توانيد با كنار گذاشتن اشتباهات محبوب ملت ها باشيد چرا مي خواهيد مغفول باشيد؛ بنويسيد آنقدر بنويسيد و منتشر كنيد ما هم مي نشينيم و مي خنديم شايد فكر مي كنند كه ايران جزيره اي ميان اقيانوس است با ذره بين بايد آ ن را پيدا كرد و يا چشم ما به دست آنهاست. هر جا تحريم كنيد به سرعت تبديل به فرصت عالي در اقتصاد ايران مي شود اگر قبول نداريد خوب اين كار را انجام دهيد و نتيجه اش را ببينيد.
درباره راي روسيه و چين
به قطعنامه 1929
رئيس جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا نياز به بازنگري در مناسبات ايران با كشورهاي روسيه و چين با توجه به راي اخير آن ها در قطعنامه وجود دارد؟ گفت: هر اقدامي آثار خودش را دارد و بي تاثير نيست و آثارش را در نهايت نشان خواهد داد اما همان طور كه قبلا گفته ام، نبايد اسم شان در كنار دشمنان ما درج شود، اما بايد توجه داشته باشيم كه ما كانون اصلي دشمني با خود را دولت آمريكا مي شناسيم و طبيعي است كه آن ها در شوراي امنيت با يكديگر همكاري و بده بستان هايي دارند و يكديگر را تاييد مي كنند اما آن كه عليه ملت ايران حركت و تلاش مي كند دولت آمريكا و انگليس است كه ما اين را فراموش نمي كنيم و همه طراحي هاي مان بر اين اساس انجام خواهد شد.
بشريت در خطر بمب هاي اتمي آمريكا است
احمدي نژاد با بيان اين كه امروز احمقانه ترين كار انباشت سلاح هاي اتمي است، گفت: آن ها مي خواهند با اصرار شريك جرم پيدا كنند، ولي ايران شريك جرم آن ها نخواهد شد. ما ايستاده ايم تا همه آن ها را خلع سلاح كنيم؛ نه اين كه نگران خودمان هستيم، ما نگران ملت هاي اين ها و نگران ملت هايي هستيم كه اين ها در پايگاه هاي نظامي شان اين بمب ها را انباشت كرده اند.
وي گفت: دولتي كه نمي تواند يك چاه نفت را مهار كند، چطور چند هزار بمب اتم را در خاك آمريكا و در خاك كشورهايي مثل بلژيك، آلمان، ايتاليا و ژاپن صيانت كند. الان بخش عظيمي از بشريت در خطر است و اين به خاطر ضعف مديريت آمريكايي ها بر بمب هاي اتمي است.
اسامي مفسدان اقتصادي را بزودي به رئيس قوه قضاييه مي دهم
احمدي نژاد در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سؤالي در خصوص اعلام اسامي مفسدان اقتصادي دانه درشت از سوي وي با اعلام اينكه نامه اي در اين زمينه تنظيم كرده ام و به زودي براي رئيس قوه قضائيه آن را ارسال مي كنم، گفت: در اين نامه تعداد از افراد در جايگاه حقيقي و حقوقي كه دست اندازي و سوء استفاده كرده اند معرفي شده و خواستار تسريع در رسيدگي به اقدامات آنان و اعلام نتيجه آن به مردم شده اند.
قوه اي حق دخالت
در قوه ديگر را ندارد
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره ادعاي دخالت دولت در امور قواي مقننه و قضاييه گفت: طبق قانون اساسي قوا مستقل هستند. قوه اي حق دخالت در قوه ديگر را ندارد اما قوه مجريه تنها نهادي است كه چندين نهاد بر آن نظارت دارند؛ مانند ديوان عدالت اداري، سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات، كميسيون اصل 90، كل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و كل ملت. اما چون كار قوه قضاييه مهم است و ضامن عدالت است از بيرون كسي بر آن نظارت نمي كند و خودش بايد بر خودش نظارت كند. اما رئيس قوه مجريه تنها كسي است كه مي تواند در جايي كه انحرافي از قانون ايجاد شد به آن تذكراتي دهد و بنده هم تذكراتي را داده ام و نامه هايي را فرستاده ام و تلاش مي كنيم كه هيچ اتفاقي خارج از قانون اساسي نيفتد.
آزادي واقعي در ايران است
خبرنگار ي در مورد مشكلات دولت در سه حوزه مبارزه با بي حجابي، لغو حركت كشتي اعزامي به غزه و مصوبه مجلس در مورد دانشگاه آزاد پرسيد كه احمدي نژاد با يادآوري اين نكته كه « ما اين مسائل را مهم نمي دانيم؛ چراكه معمول يك جامعه پوياست» افزود:كمك هاي مردم ايران به غزه طي 31 سال گذشته ادامه داشته و دارد و انتقادات به دولت نيز لازمه جامعه آزاد است و اين گونه اظهارنظرها به معناي اختلاف نيست.
رئيس جمهور در مورد مصوبه مجلس در مورد دانشگاه آزاد با بيان اين كه « اين مقوله مشكل بين دولت و مجلس نيست» ادامه داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي مرجعي عالي و قانوني است كه همه قوا در آن حضور دارند و اين مساله ارتباطي به دولت ندارد و نهاد قانونگذاري است كه مديريت عرصه فرهنگي كشور را برعهده دارد.
وي افزود: قوه قضاييه تصميم يك قاضي را متوقف كرد و نمايندگان نيز مصوبه شورا را تاييد كردند و لذا در اين مساله كشمكشي وجود ندارد. اين گونه بحث ها در ايران عادي است؛ چراكه ايران جاي پرتلاش و گفت وگوست و آزادي واقعي در ايران است.
هيچكس نبايد
كار غيرقانوني انجام دهد
احمدي نژاد در ادامه در مورد مباحث مربوط به طرح عفاف و حجاب گفت: نظر صريح من همان است كه در گفت وگوي تلويزيوني اعلام كردم و الان هم نظر من همان است و مي گويم كه مباحث فرهنگي كار فرهنگي دارد و گروه هايي كه سازمان يافته اقدامات تخريبي مي كنند درست نيست و بايد كار قانوني انجام شود و هيچكس نبايد كار غيرقانوني انجام دهد.
مشكلي براي توليد
صفحه سوخت نداريم
رئيس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار كيهان در مورد مراحل توليد سوخت رآكتور تهران با بيان اين كه « هم اكنون سوخت 20 درصد را در اختيار داريم و صفحه سوخت مجازي را نيز ساخته ايم» افزود: هم اكنون در حال آماده سازي مراحل براي ساخت صفحه سوخت هستيم؛ ساخت تجهيزات يك مدت زمان مي برد اما از نظر دانش مشكلي نداريم.
در حالي كه خبرنگار كيهان جزو اولين نفرات براي پرسش از رئيس جمهور ثبت نام كرده بود و طبق اعلام مجري برنامه هيچ قرعه كشي هم درباره اولويت دادن به خبرنگاران براي طرح سؤال ، انجام نشده بود اما برخي افراد در معاونت ارتباطات و اطلاع رساني دفتر رئيس جمهوري سعي در عدم دادن نوبت به خبرنگار كيهان داشتند كه در نهايت با سه بار تمديد زمان جلسه از سوي رئيس جمهور وي موفق به طرح سؤال خود شد.