رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار فرماندهان عالي‌رتبه نيروهاي مسلح - 22/1/89

 

دولت آمريكا غيرقابل اعتماد است
دنيا نبايد از سخنان اخير رييس‌جمهور آمريكا بگذرد
ملت ايران توانايي ايستادگي درمقابل دشمني‌ها را دارد

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه‌ اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز در ديدار رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، فرماندهان كل ارتش و سپاه و جمعي از فرماندهان عاليرتبه نظامي و انتظامي، با اشاره به جايگاه نيروهاي مسلح به عنوان حصن و حصار يك ملت و كشور و لزوم استحكام و هوشياري دائمي اين حصار، تأكيد كردند: استحكام واقعي يك نظام و ملت، توكل به خداوند متعال، هوشمندي، داشتن اعتماد به نفس، باور به توانايي ايستادگي و تقويت قدرت ايستادگي است.
ايشان با اشاره به شرايط كنوني دنيا و حاكميت زور، ظلم، جهل و شهوت خاطرنشان كردند: در چنين دنيايي، استحكام و قدرت نيروهاي مسلح و حفظ هوشمندي و اقدام مدبرانه و شجاعانه، اهميت دو چندان دارد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به عملكرد ظالمانه و تجاوزكارانه برخي قدرتها و سران آنها تحت لواي شعارهاي فريبنده افزودند: امروز كساني كه جنگ طلب واقعي هستند، نام صلح را بر زبان مي‌ آورند و همين افراد كه هيچ حق و اعتباري براي انسانها قائل نيستند، شعار حقوق بشر سر مي دهند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي تأكيد كردند: برخي دولتها و سران آنها از تجاوز، و پليدترين شيوه ها از جمله ايجاد سازمانهاي تروريستي و حمايت از تروريستها براي پيشبرد سياستهاي خود استفاده مي كنند ولي در مقابل افكار عمومي دنيا، چهره اي آرام و انسان دوستانه به خود مي گيرند و از الفاظ به ظاهر متين استفاده مي كنند.
ايشان با تأكيد بر اينكه در چنين دنياي مبتني بر فريب، دروغ، ظلم و زور نقابدار، برخي قدرتها به دليل غرور و اعتماد به پايه هاي پوشالي قدرت، اختيار خود را از دست مي دهند، افزودند: نمونه اين موضوع، سخنان اخير رئيس جمهور امريكا است كه ملت ايران را تلويحاً تهديد به استفاده از سلاح اتمي كرد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: اين سخن بسيار عجيب است و دنيا نبايد از آن بگذرد زيرا در قرن بيست و يكم كه قرن ادعاهاي حمايت از حقوق بشر و مبارزه با تروريسم است، رئيس يك كشور تهديد به حمله اتمي مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي اينگونه سخنان را به ضرر امريكا دانستند و خاطرنشان كردند: معناي اينگونه سخنان اين است كه دولت امريكا، دولتي شرير و غيرقابل اعتماد است.
ايشان افزودند: امريكاييها در سالهاي اخير تلاش زيادي كردند تا بگويند جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته اي غيرقابل اعتماد است در حاليكه اكنون مشخص است، غيرقابل اعتماد، آن دولتهايي هستند كه بمب اتمي دارند و با بي حيايي ديگران را تهديد به بمب اتم مي كنند بنابراين سخنان رئيس جمهور آمريكا، رسوا كننده است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه در چنين دنيايي بايد بسيار هوشيار بود، خاطرنشان كردند: در اين شرايط، مهمتر از آمادگي هاي نظامي و رزمي، آمادگي هاي روحي و معنوي و قدرت عزم و توان ايستادگي يك ملت در برابر تندبادها است.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: استحكام يك نظام، به ايمان، قدرت و توانايي ايستادگي، عزم راسخ، و فريب الفاظ فريبنده را نخوردن، است.
ايشان با اشاره به دائمي نبودن تندبادها افزودند: ملت ايران اكنون بعد از گذشت 30 سال، در همه زمينه ها پايدارتر و قوي تر است و نشان داده كه توانايي ايستادگي در مقابل انواع دشمني ها را دارد.
فرمانده كل قوا در بخش ديگري از سخنان خود نيروهاي مسلح را به اتخاذ تدابير لازم جهت ارتقاي توان رزمي و دفاعي توصيه و تأكيد كردند: نيروهاي مسلح بايد همواره آمادگي و هوشياري كامل در برابر تهديدها را داشته باشند و لازمه آن هم برنامه ريزي و جدي گرفتن آموزش و تدابير مورد نياز نظامي و دفاعي است.
رهبر انقلاب اسلامي يكي از ويژگيهاي نيروهاي مسلح را دارا بودن تجربه هاي اميدآفرين دوران دفاع مقدس برشمردند و بر لزوم ارتقاء معنويت و بصيرت و تعميق اعتقادات ديني تأكيد كردند.
در ابتداي اين ديدار سردار سرلشكر فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح ضمن ارائه گزارشي از آمادگي ها و توانمنديهاي نيروهاي مسلح تأكيد كرد: نيروهاي مسلح ضمن حفظ آمادگي و هوشياري، مصمم هستند با كار و تلاش مضاعف، آموزشها و آمادگي هاي خود را در زمينه هاي نظامي، دفاعي، و ترويج روحيه جهادي و بسيجي، ارتقاء بخشند.
در پايان اين ديدار، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد.

دستاوردهای بزرگ فتنه 88

حسین شریعتمداری در اولین یادداشت خود در سال جدید، به بررسی دستاوردهای نظام اسلامی پس از فتنه 88 پرداخته و به مهمترین موارد آن اشاره کرده است.

به گزارش شبکه ایران، مدیرمسئول روزنامه کیهان در اولین شماره این روزنامه در سال 89 به بررسی کلی اتفاقات و حوادث سال 88 پرداخته است.

بصيرت:حسین شریعتمداری سرمقاله خود را با اشاره به انتخابات پرشور ریاست جمهوری در خردادماه سال گذشته آغاز کرده و نوشته است: "فرض کنید چرخ زمان برای مدتی چرخش معکوس کرده است و شما در حالی که تمامی اخبار و اطلاعات چندماه گذشته را در حافظه خویش دارید به خردادماه سال 1388 بازگشته اید! انتخابات ریاست جمهوری دهم با حضور بی نظیر 85درصدی و آرای 40میلیونی مردم انجام گرفته و شما در ابتدای یک فصل 8ماهه که قرار است از 22خرداد آغاز شده و تا 22بهمن 88 ادامه داشته باشد، ایستاده اید. حالا فرض کنید که قرار است این مقطع زمانی یک بار دیگر تکرار شود و این بار، چگونگی عبور از فصل یاد شده را به میل و اراده شما واگذار کرده و برای این منظور دو گزینه پیش رویتان نهاده اند. گزینه اول؛ ادامه ماجرا به همان صورت و با همان رخدادهایی که قبلاً اتفاق افتاده بود و گزینه دوم؛ عبور از این مقطع زمانی به طور عادی و طبیعی و بی آن که فتنه ای در راه باشد. خب! شما که فصل 8ماهه 22خرداد تا 22بهمن ماه سال 1388 را قبلاً پشت سر گذاشته و از وقایع آن باخبرید، کدام گزینه را انتخاب       می کنید؟!"

شریعتمداری با بیان این مطلب که "به یقین تمامی کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب، اقتدار میهن اسلامی و بهروزی مردم این مرز و بوم دارند، گزینه اول را برمی گزینند و از فتنه بعد از انتخابات با همه تلخی ها و سختی هایی که داشت، استقبال می کنند"، علت این امر را "پایان شیرین" این اتفاقات دانسته و نوشته است: "امروز همه از پایان شیرین آن ماجرای تلخ باخبرند و فتنه 88 را با توجه به دستاوردهای کم نظیر آن، یکی از بزرگترین موهبت های الهی می دانند".

وی همچنین با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که در آن توصیه شده است که نعمت‌های الهی بازگو شوند، تعدادی از دستاوردهای فتنه سال 88 را برشمرده است.

افشای چهره خط نفاق؛ مهمترین دستاورد فتنه 88
مدیرمسئول کیهان، اولین دستاورد را روشن شدن هویت گروه‌هایی دانسته که علیرغم همراهی با دشمنان نظام، به طرفداری از انقلاب و نظام تظاهر می‌کرده اند.

وی نوشته است: "دشمنان بیرونی انقلاب، مخصوصاً مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس که مدیریت مستقیم فتنه 88 را برعهده داشتند، تمامی گروهها، جمعیت ها و شخصیت های -بی شخصیت - تحت فرمان خود را به صحنه آوردند. در این میان، تکلیف گروهها و جریاناتی نظیر بهایی ها، منافقین، سلطنت طلب ها، مارکسیست ها، انجمنی ها، گروهک عبدالمالک ریگی، نهضت آزادی، جبهه ملی و مفسدان تابلودار اقتصادی روشن بود. آنها هویت شناخته شده ای داشتند و همراهی آنان با مثلث یاد شده نه تازگی داشت و نه دور از انتظار بود. اما، مدیریت بیرونی فتنه در اقدامی ناشیانه - که احمقانه واژه مناسب تری برای آن است- تقریباً تمامی سرمایه ناشناخته و یا کمتر شناخته شده خود را در داخل کشور نیز به کار گرفت. افراد و گروههای طیف اخیر به گواهی اسناد موجود از دو دهه قبل در پروژه موسوم به «طرح کنت تیمرمن» - مسئول وقت میز ایران در سازمان سیا- شکار و به تدریج در جبهه ای موسوم به اصلاحات سازماندهی شده بودند. این طیف اگرچه طی 20 سال گذشته و مخصوصاً در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی ساز مخالفت با ارزش های اسلامی و انقلابی را کوک کرده بود ولی کماکان به طرفداری از انقلاب و نظام تظاهر می کرد.

شریعتمداری در ادامه بیان کرده است: "مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس این طیف وابسته و کمتر شناخته شده یعنی «خط نفاق جدید» را هم در نقش ستون پنجم به میدان کشیده و هزینه کرد. نتیجه آن که وقتی فتنه 88 با مدیریت پیامبرگونه رهبرمعظم انقلاب و هوشیاری و ایستادگی جانانه مردم روبرو شد، چهره واقعی خط نفاق جدید نیز مرحله به مرحله از پرده بیرون افتاد و شبکه نفاق جدید که با صرف هزینه های کلان مالی، سیاسی و اطلاعاتی سازمان های سیا، موساد و MI6 در داخل کشور شکل گرفته بود، فرو پاشید و افراد و گروههای این شبکه به مهره های سوخته تبدیل شدند.

مدیرمسئول کیهان، افشای چهره خط نفاق جدید و جراحی این غده سرطانی را یکی از بزرگترین دستاوردهای فتنه 88 دانسته و نوشته است: "این دستاورد بسیار آسان‌تر از آنچه انتظار   می رفت به دست آمد".

تلنگری به خواص به خواب رفته

به گزارش شبکه ایران، شریعتمداری دومین دستاورد فتنه 88 را بازخوانی وقایع صدر اسلام و عبرت گیری و بصیرت افزایی آن در شناخت خواص آلوده و یا گمراه خوانده است.

وی در این‌باره نوشته است: "شنیده و خوانده و در تاریخ مستند صدراسلام دیده بودیم که فاطمه زهرا(س) در فاصله بعد از رحلت رسول خدا(ص) تا شهادت خویش- 75یا 95 روز- شبانه به خانه شماری از خواص رفته و با آنان از «باید»های فراموش شده و «نباید»های از یاد رفته سخن می گفت و اینکه، چه زود سفارش های رسول خدا(ص) را از یاد برده اید و اگر به یاد دارید و بر عهد پیشین استوارید، چرا در برابر انحرافی که می بینید لب به اعتراض نمی گشائید؟! و... اما، برخی از آنان دل به چرب و شیرین دنیا سپرده و در پی آرزوهای دور و دراز و نفس های هوس باز خویش، عهدی را که با رسول خدا(ص) بسته بودند، شکسته و پاسخشان سکوت بود، یا سخنان دو پهلو".

این فعال سیاسی با مقایسه وضعیت فوق با شرایط کنونی جامعه نوشته است: "در فتنه 88 بار دیگر همان ماجرای تلخ در مقیاسی دیگر تکرار شد. این بار اما، مردم با مشاهده انحراف، سکوت و یا دوپهلوگویی برخی از خواص، ماجرای آن روزها را به خاطر آوردند و به فراست دریافتند که این، همان است. دیگر مانند آن روزها با خواص نلغزیدند، چشم به «ولی» دوختند و از فتنه جهیدند و رهیدند و برخلاف آن روزها از خواص آلوده عبور کردند. خواص لغزیدند و رفوزه شدند و سقوط کردند. اگر ماجرای آن روزهای صدر اسلام در اذهان ملت بازخوانی نشده بود، چه کسی باور می کرد شماری از کسانی که حضور در کنار حضرت امام(ره) را نیز تجربه کرده اند به این زودی عهد پیشین وانهند و در مقابل امام راحل و خلف حاضر او قرار بگیرند؟!"

بازخوانی وقایع سال های اولیه بعد از پیروزی انقلاب
شریعتمداری در ادامه یادداشت خود به مشابهت‌های فتنه 88 با وقایع ابتدای پیروزی انقلاب اشاره کرده و اظهار داشته است: "نسل های سوم و چهارم انقلاب، اگرچه از چگونگی وقوع انقلاب اسلامی و نقش دشمنان و دوستان و بندبازان و منافقان در آن واقعه عظیم و رخدادهای چند ساله پس از انقلاب کم و بیش باخبر بودند ولی باید اذعان کرد که به علت کم کاری غیرقابل توجیه مراکز فرهنگی کشور، از چند و چون ماجرا و مخصوصاً نقش جریانات و افراد چند چهره و ترفندهای آنان اطلاع چندانی نداشتند.

مدیر مسئول کیهان، فتنه 88 را تابلوی گویا و روشنی از تاریخچه سال های اولیه بعد از پیروزی انقلاب دانسته که پیش روی نسل‌های سوم و چهارم انقلاب قرار گرفت و نوشته است: "این حوادث برای نسل سوم و چهارم انقلاب به گونه ای بود که انگار در آن سال ها حضور مستقیم داشته و رخدادها و فراز و نشیب ها را به چشم خود دیده اند. منافقانی که از وطن دوستی دم می زدند و وطن فروشی می کردند. جریاناتی که سنگ مردم را به سینه می زدند و با دشمنان خونریز و غارتگر مردم دست در یک کاسه داشتند. اراذل و اوباش آدم کشی که فریاد آزادیخواهی سر می دادند، احزاب و گروههایی که از اصلاحات دم می زدند و سر در توبره شناخته شده ترین جرثومه های فساد و تباهی، یعنی موساد و سیا و MI6 داشتند بی تمدن های قانون گریزی که از «جامعه مدنی» سخن می گفتند".

وی همچنین بیان داشته است: "نسل های سوم و چهارم انقلاب در جریان فتنه 88، چهره واقعی و بی نقاب آمریکا و انگلیس و سایر مدعیان حقوق بشر و دموکراسی را به وضوح دیدند و بازیگری ستون پنجم دشمن را بی پرده مشاهده کردند. اسرائیل در غزه و لبنان خون زنان و مردان و کودکان را به زمین می ریخت و نامزد فتنه گران، حامیان اسرائیل را «مردم خداجوی»! می نامید و...

 

طلوع دوباره روح‌الله کبیر در آسمان انقلاب
نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان به تناقضات سران فتنه با رهنمودهای بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی هم اشاره کرده و نوشته است: "طلوع دوباره امام خمینی(ره) یکی دیگر از برکات بزرگ و دستاوردهای فتنه 88 بود. در جریان این فتنه و از آنجا که سران فتنه از پوشش «خط امام» برای پنهان کردن ماموریت بیرونی خود استفاده می کردند. انگیزه مراجعه به متن رهنمودها، سخنان و بینش و منش امام راحل(ره) با اشتیاق فراوان در میان مردم برانگیخته شد. مردم از یکسو، همراهی آشکار فتنه گران با دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب را می دیدند و از سوی دیگر شاهد ادعای سران فتنه و عوامل اصلی آن بودند که خود را پیرو خط امام(ره) معرفی می کردند! از این روی، فرهیختگان و دلدادگان واقعی امام(ره) که از برخورد منافقانه و نفرت انگیز سران فتنه باخبر بودند، برای نشان دادن نفاق و دورویی ستون پنجم دشمن و کسانی که فریب پشت هم اندازی ها و ترفندهای فتنه انگیزان را خورده بودند، برای آگاهی از واقعیت ماجرا، تنها راه چاره را مراجعه به آثار مکتوب و مضبوط حضرت امام(ره) می‌دیدند. این مراجعه که باید از نقش برجسته صداوسیما در آن تقدیر کرد، از یکسو طلوع دوباره امام راحل(ره) را در پی داشت و از سوی دیگر، زمینه رسوایی سران فتنه و عوامل میدانی آنها را خیلی زودتر از آنچه انتظار می رفت، فراهم آورد.

شریعتمداری ادامه داده است: "طلوع دوباره حضرت امام(ره) و عطر دل انگیز رهنمودهای روشنگر و گره گشای آن بزرگوار، در نسل های اول و دوم انقلاب نیز جان تازه ای دید و بایدها و نبایدهای به فراموشی رفته و یا کمرنگ شده خط مبارک امام راحل(ره) را گوشزدی دوباره کرد".

 

اتحاد و یکپارچگی مردم در برابر دشمنان اسلام و انقلاب
شریعتمداری، حضور گسترده و ده‌ها میلیونی مردم در راهپیمایی‌های 9 دی و 22 بهمن را هم یکی دیگر از دستاوردهای فتنه 88 دانسته و نوشته است: "اتحاد و یکپارچگی مردم که در حماسه 9 دی ماه و راهپیمایی چندده میلیونی 22بهمن به نمایش درآمد، یکی دیگر از دستاوردهای عظیم فتنه 88 بود. مردم هوشیار و با بصیرت وقتی دست آشکار دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب و مخصوصاً مثلث منفور آمریکا، اسرائیل و انگلیس را در فتنه دیدند و هجوم وحشیانه و نفرت انگیز سران فتنه و اراذل و اوباش اجاره ای را به ساحت مقدس امام حسین(ع)، حضرت صاحب الزمان(عج)، امام خمینی (ره)، آتش زدن مسجد، قتل مردم بی گناه و... را مشاهده کردند، به وضوح دریافتند که ماجرا بسیار فراتر از دروغ تقلب در انتخابات و یا مخالفت با دولت است و دشمنان بیرونی و ستون پنجم داخلی آنها، اسلام و انقلاب و امام و رهبری و استقلال و اقتدار نظام اسلامی را نشانه رفته و سودای تحویل این مرز و بوم به آمریکا را در سر می پرورانند.وی این اتفاق را موجب بر باد رفتن بیش از 20 سال برنامه ریزی، هزینه های کلان و فعالیت اطلاعاتی و امنیتی سازمان های جاسوسی آمریکا، اسرائیل و انگلیس برای تفرقه افکنی میان مردم مسلمان ایران خوانده و ان را شایسته شکرگزاری دانسته است.

افزایش قدرت ایران در عرصه جنگ نرم
مدیرمسئول روزنامه کیهان در بخش دیگری از یادداشت خود، ضمن آزمایش خواندن فتنه 88، به بصیرت و هوشیاری مردم در این وقایع اشاره کرده و نوشته است: "درباره خاستگاه واژه «فتنه»- که در کلام خدا نیز بارها آمده است- گفته اند، به معنی وارد کردن طلا در آتش است تا ناخالصی های آن گرفته شده و «عیار» واقعی آن به دست آید. و از این روی «فتنه» را «آزمایش» نیز نامیده اند. آیا کمترین تردیدی هست که دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی آنها در جریان فتنه 88، علاوه بر استفاده از اهرم های سخت افزاری نظیر آدم کشی، تخریب، آتش سوزی، حمله به مردم و... تمامی توان نرم افزاری خود را نیز برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و هر دو بخش جدانشدنی اسلامیت و جمهوریت آن به کار گرفتند. هزاران سایت اینترنتی، صدها شبکه تلویزیونی و رادیویی، هزاران نشریه داخلی و خارجی، شبکه های عنکبوتی رسانه ای در تمامی ساعات و دقایق فتنه 88 به توهم پراکنی، دروغ بافی، اهانت و در یک کلمه جنگ نرم علیه اسلام و انقلاب و مردم این مرز و بوم مشغول بودند؟ و آیا می توان انکار کرد که بصیرت و هوشیاری مردم اصلی ترین و کارآمدترین حربه برای مقابله با جنگ نرم دشمنان است؟

وی به مقایسه جنگ 8 ساله تحمیلی با جنگ 8 ماه اینترنتی هم پرداخته و بیان کرده است: "به آسانی باید - و می توان- نتیجه گرفت که مردم پاکباخته و انقلابی ایران اسلامی به همان اندازه که در مقابل جنگ سخت دشمنان از جمله جنگ تحمیلی 8 ساله با اقتدار و توانمندی ظاهر شدند، در عرصه جنگ نرم نیز از قدرت و قابلیت های برجسته و مثال زدنی برخوردارند. و بی تردید بخش قابل توجهی از این بصیرت را در چم و خم فتنه 88 تجربه کرده و به دست آورده اند".

مدیریت پیامبرگونه رهبر انقلاب؛ عامل پیروزی مردم در فتنه 88

شریعتمداری در پایان یادداشت خود با بیان اینکه "فهرست دستاوردهای فتنه 88 نیز به تنهایی مثنوی هفتاد من کاغذ است و این رشته سر دراز دارد"، مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب را موجب پیروزی مردم در فتنه 88 خوانده و نوشته است: "پیروزی حماسی مردم در فتنه همه جانبه 88 بیش از همه و پیش از همه مدیون مدیریت الهی و پیامبرگونه رهبرمعظم انقلاب بوده است. فقط نگاهی گذرا به مراحل مختلف فتنه 88 به وضوح نشان می دهد که هر جا، نه فقط مردم عادی، بلکه نخبگان و صاحب نظران مومن و متعهد «مو» دیده اند، آقا از «پیچش مو» خبر داده اند و آنچه که پیران خردمند در آینه ندیده بودند، آقا در خشت خام مشاهده کرده اند... پس در یک کلمه باید گفت؛ فتنه 88 بار دیگر بر واقعی بودن این حقیقت تاکید کرد که «خامنه ای، خمینی دیگر است»".

 

 

 

راه حل هايي ساده براي بعضي مشکلات عذاب آور - روزنامه خراسان22/1/89

مترجم: کشميري- جسم و روح آدمي دو جزء جدايي ناپذير و غيرقابل انفکاک مي باشد. حالات هر يک بر ديگري تاثير مستقيم دارد. شايد شما هم دچار مشکلات جسمي عديده اي شده ايد و با خود مي انديشيد که بايد براي برطرف کردن هر کدام از آن ها مسير طولاني را طي کنيد و اين کار نياز به مراجعه به پزشکان متعدد دارد اما با يک راهکار ساده مي توان کمي از اين مشکلات را برطرف نمود. به چند نکته از سايت «MSNBC» توجه کنيد تا در آينده با بعضي مشکلات عذاب آور رو به رو نشويد.

۱ - خستگي: راه حل فعلي- چشم هاي خود را ببنديد و دست هاي خود را روي شکم قرار دهيد تا با وارد و خارج کردن نفس از هر سوراخ بيني به مدت ۵ ثانيه در طول زمان ۵ دقيقه، بالا و پايين رفتن شکم را حس کنيد. محققان دانشگاه پزشکي هاروارد مي گويند، نفس کشيدن آرام، استرس و اضطراب را که منجر به خستگي مفرط مي شود از بين مي برد.

درمان: يک علت شايع ديگر خستگي طولاني در زنان کم خوني به علت کمبود آهن و بر اثر خون ريزي زياد به هنگام قاعدگي ماهانه است. روزي ۱۸ ميلي گرم سبزي و گوشت کم چرب براي اين افراد توصيه مي شود.

۲ - بوي نامطبوع دهان: راه حل موقت- اگر قرص خوشبوکننده دهان را تمام کرده ايد، نوک قاشق را روي انتهاي زبان قرار دهيد و آن را به سمت جلو بکشيد. اين عمل باکتري هايي را که بوي نامطبوع ايجاد مي کند از سطح مخاط روي زبان از بين مي برد.

درمان: علاوه بر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان آب زياد نيز مصرف کنيد.

۳ - سوزش سردل: راه حل موقت- سوزش را با يک ليوان شير از بين ببريد. زيرا که ميزان PH موجود در شير اسيدها را خنثي مي کند.

درمان: در صورتي که به طور مرتب با سوزش سردل رو به رو مي شويد از مصرف موادغذايي اسيدي مانند سس گوجه فرنگي و غذاهاي سرخ شده پرهيز کنيد.

۴ - گرفتگي عضلات:  راه حل موقت- به هنگام ايجاد اين حالت، عضلات را بکشيد و به مدت ۳۰ ثانيه نگه داريد. سپس عضلات را شل کنيد و دوباره بکشيد، اين کار را انجام دهيد تا گرفتگي برطرف شود.

درمان: گرفتگي عضلات مي تواند به علت کمبود پتاسيم و کلسيم باشد. ۳۰ دقيقه قبل از انجام دادن ورزش، يک موز بخوريد و سبزي هايي را که سرشار از مواد مغذي است به برنامه غذايي روزانه خود اضافه کنيد.

۵ - تب خال:  کمي وازلين روي زخم بماليد تا درد عصب حسي کاهش يابد (راه حل موقت)

درمان: لب هاي خود را در معرض سرما و يا گرماي بيش از حد قرار ندهيد.

۶ - نفخ: راه حل موقت- حالت نشستن طولاني مدت گاز معده را زياد مي کند. ورزش کردن به خصوص ايروبيک مي تواند در خارج کردن گاز معده موثر باشد.

درمان: مراقب غذاهاي گازدار از جمله نوشابه و لوبيا باشيد. البته هر فردي واکنش متفاوتي به غذاهاي مختلف نشان مي دهد، بنابراين از غذاها و نوشيدني هايي که روي معده فشار مي آورد پرهيز کنيد.

۷ - غم و اندوه: راه حل موقت- ناراحتي خود را با دوست صميمي در ميان بگذاريد تا پروژسترون نوعي هورمون که در کاهش اضطراب نقش دارد افزايش يابد.

درمان: روزي ۲۰ دقيقه را صرف نوشتن فکر و احساس خود بکنيد. افرادي که تجربه هاي تلخ خود را يادداشت مي کنند بهتر مي توانند از افسردگي خود جلوگيري کنند. نوشتن کمک مي کند تا اتفاقات ناراحت کننده را بهتر درک کنيد.

جان گرفتن رؤياهاي بزرگ به همت دانشگران گمنام ايراني/‌‌١/

جامعه علمي ايران در حالي سال 88 را به پايان ‌برد كه علي‌رغم تمامي مشكلات، كمبودها و محدوديت‌ها، موفقيت‌ها و دستاوردهاي ارزشمندي را در عرصه‌هاي گوناگون علمي و پژوهشي به دست آورده است.

به گزارش سرويس «علمي ــ پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تداوم روند رشد كمي و كيفي توليدات علمي بين‌المللي كشور و به موازات آن دستاوردها و موفقيت‌هاي باارزش و بعضا بي‌سابقه دانشگران و پژوهشگران ايراني در عرصه فن‌آوري‌هاي نوين از جمله در حوزه هوافضا، زيست فن‌آوري و توليد حيوانات تراريخته، داروسازي، فن‌اوري هسته‌يي و ... چشم‌اندازهاي اميد بخشي را در افق آينده علمي كشور گشوده است.

پرتاب نخستين محموله زيستي جمهوري اسلامي ايران با استفاده از راكت‌ کاوش و رونمايي از ماهواره ملي «طلوع»، نمونه مهندسي ماهواره ملي «مصباح 2»، نمونه مهندسي ماهواره دانشجويي «نويد علم و صنعت» و نمونه مدل اوليه ماهواره‌بر «سيمرغ» و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستين مرکز پردازش تصاوير ماهواره‌يي ايران و آزمايشگاه سه بعدي مجازي ماهواره‌يي در بهمن ماه 88 يعني به فاصله يك سال از پرتاب «اميد» - نخستين ماهواره بومي ايران -، تولد «حنا»، نخستين بز و «بنيانا» و «تامينا» نخستين گوساله‌هاي شبيه‌سازي شده خاورميانه در کشور و بلاخره تولد «شنگول» و «منگول»، نخستين بزغاله‌هاي تراريخته در ايران كه حلقه آخر از زنجيره تلاش‌هاي چندين ساله پژوهشگاه رويان براي دستيابي به دانش توليد حيوانات تراريخته با قابليت توليد فرآورده‌هاي دارويي نوتركيب بود بخش بسيار كوچكي از انبوه موفقيت‌ها و دستاوردهاي اخير تلاش محققان كشورمان در عرصه‌هاي مختلف علمي و فن‌آوري است.

با تداوم روند رو به رشد توليدات علمي محققان كشورمان، براساس آمار موسسه اطلاعات علمي(ISI) در پايان سال 2009 ميلادي، سرفصلي تاريخي در رنسانس علمي سال‌هاي اخير كشورمان رقم خورد و پژوهشگران ايرانس با گذشتن از مرز توليد يك درصد مستندات علمي جهان به جمع توليدكنندگان عمده علم در جهان پيوستند.

براساس تازه‌ترين آمار ISI، محققان كشورمان با توليد 20 هزارو 228 مستند علمي در سال 2009 ميلادي و با دو پله صعود نسبت به سال 2008 در جايگاه بيست و دوم در بين 55 كشور اول توليد كننده علم جهان قرار گرفتند. اين رشد پرشتاب كمي كه كم و بيش با رشد اغلب شاخص‌هاي كيفي نيز همراه است حكايت از استمرار روند رو به رشد توليدات علمي كشور دارد.

در كنار اين آمار و گزارش‌هاي اميدبخش و غرورآميز، در سالي كه گذشت، گزارش‌ها و ادعاهايي نيز در خصوص بروز برخي تخلفات در تعداد انگشت شماري از مقالات علمي ايران منتشر شد كه اگرچه وجود برخي رويكردها و اغراض غيرعلمي در انتشار چنين گزارشاتي كاملا روشن است، اما با توجه به خلاء اهرم‌هاي نظارتي و قانوني و برخي كم توجهي‌هاي صورت گرفته و مورد اذعان مسوولان در زمينه جلوگيري از تقلب‌ها و تخلفات علمي در كشور كه در وضعيت نابسامان پايان نامه‌ها و رساله هاي دانشجويي كه مبناي بخش عمده‌اي از مقالات كشور نيز هستند، بروز اين قبيل تخلفات در مجموعه رو به رشد توليدات علمي كشور امري كاملا محتمل است.

به موازات رشد خيره‌كننده توليدات علمي كشور و اذعان مراجع معتبر بين‌المللي به اين امر، تلاش سازمان يافته دشمنان براي تخطئه و انكار اين حركت و زيرسوال بردن اعتبار علمي مقالات محققان ايراني همچون گذشته در جريان بود كه گاه با جنجال‌آفريني در سطح برخي نشريات علمي جهان عرض اندام كرد . بديهي است عدم چاره ‌جويي عاجل و جدي در اين خصوص مي‌تواند منشاء بروز مشكلات و موانعي باشد كه رنسانس علمي  كشور را با چالش‌هايي تازه مواجه كنند.

انحراف لايحه بودجه از قانون برنامه در اختصاص سهم مقرر بخش پژوهش از GDP همانند سال‌هاي گذشته كه همواره شاهد تبعات و تاثيرات منفي آن در روند اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي كشور بوده‌ايم در كنار تداوم ركود نسبي فعاليت شوراهاي علمي و برخي موازي‌كاري‌ها و ناهماهنگي‌هاي موجود در بخش‌هاي مختلف مرتبط با علم و فن‌اوري كشور كه نمود بارز آن را در تاخير طولاني در انتشار نقشه جامع علمي كشور علي رغم تاكيدات و پيگيري‌هاي مستمر عالي‌ترين مقامات كشور شاهديم از ديگر چالش‌هاي فراروي رنسانس علمي نوپاي كشور است.

در مقابل اين مشكلات و چالش‌ها، تداوم تاكيدات و حمايت‌هاي قاطع رهبر معظم انقلاب در حمايت از حوزه‌هاي علمي و پژوهشي و پيگيري اهداف چشم‌انداز علمي كشور در افق آينده و نيز اجرايي شدن برخي طرح‌هاي حمايتي زيربنايي از جمله اختصاص پژوهانه به دانشجويان دكتري، حمايت مالي از نوآوران و مخترعان و ... از سوي معاونت علمي و فن‌آوري رياست جمهوري و بنياد ملي نخبگان بارقه‌هايي اميدبخش از توجه به ساختار كلان مديريت علمي كشور هستند كه اين اميدواري را تقويت مي‌كند كه جامعه علمي در حال تكوين كشور مي‌تواند عليرغم محدوديت‌ها و مشكلات جدي نظير كاهش سهم اعتبارات پژوهشي كشور در بودجه سال 89 در اين مقطع سرنوشت ساز از تاريخ تحولات علمي كشور، به مدد اصلاح و ساماندهي نظام پژوهشي و فن‌آوري كشور و افزايش بهره‌وري با وجود حجم اندك اعتبارات پژوهشي، روند كنوني حركت پويا و بالنده خود را ادامه دهد.

سرويس «علمي ـ پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) همزمان با آغاز سال جديد، منتخبي از اخبار دستاوردها و موفقيت‌هاي جامعه علمي پر تلاش كشورمان را كه در سال 88 از سوي اين خبرگزاري منتشر شده به عنوان بخش بسيار كوچكي از موفقيت‌هاي و دستاوردهاي علمي پرشمار محققان كشورمان در اين سال مرور مي‌كند:

فيزيكدان ايراني موفق به كسب عنوان «عضو برجسته» انجمن فيزيك آمريكا شد

استاد فرهاد اردلان، فيزيكدان برجسته ايراني در حوزه «نظريه ريسمان» و «فيزيك ذرات» موفق به كسب عنوان «عضو برجسته» (Fellow) انجمن فيزيك آمريكا شد.

انجمن فيزيك آمريكا كه با ده‌ها هزار عضو از سراسر جهان بزرگترين انجمن علمي دنيا در حوزه فيزيك است، اين فيزيكدان برجسته ايراني را به پاس تحقيقات برجسته علمي و تلاش براي گسترش همكاري‌هاي بين‌المللي فيزيك‌پيشگان ايراني به دريافت اين عنوان مفتخر كرده است.

دكتر اردلان كه استاد فيزيك دانشگاه صنعتي شريف و از پايه گذاران پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي (مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات) است، سال‌ها رياست پژوهشكده فيزيك اين پژوهشگاه را عهده دار بوده است.

پژوهشگر ايراني، برترين متخصص حيات وحش جهان در سال 2009 شناخته شد

پژوهشگر جوان ايراني به عنوان برترين متخصص حفاظت از حيات وحش دنيا در سال 2009 برگزيده شد.

محمدصادق فرهادي نيا از ميان 148 متخصص حفاظت از حيات وحش (Wildlife Conservationist) از 56 کشور دنيا و درکنار دو پژوهشگر از کشورهاي هلند و ساحل عاج به اين مقام دست يافت.

هيات انتخاب بهترين متخصص حيات وحش سال 2009، فرهادي نيا را به دليل انجام فعاليتهاي گسترده به منظور حفاظت از يوزپلنگ آسيايي و پلنگ ايراني در ايران طي 15 سال گذشته لايق اين جايزه دانست.، فرهادي نيا يکي از موسسان انجمن يوزپلنگ ايراني و مشاور فعلي پروژه بين المللي حفاظت از يوز پلنگ آسيايي است.

توربين انبساطي مولد برق به همت محققان ايراني طراحي و ساخته شد

پژوهشگران كشورمان موفق به طراحي و ساخت دستگاه توربين انبساطي مولد برق با قابليت استفاده در ايستگاه‌هاي تقليل فشار نيروگاه‌هاي برق شدند كه ضمن كاهش فشار گاز به عنوان جايگزيني براي رگلاتور، زمينه بازيافت بخشي از انرژي توليدي در اين واحدها و انتقال اين انرژي به شبكه اصلي برق كشور را فراهم مي‌كند.

پايان موفق ماموريت ماهواره ملي اميد!

فعاليت ماهواره ملي اميد با انجام بيش از 130 فرمان مخابره شده از ايستگاه‌هاي زمين در زمان پيش‌بيني شده پايان يافت.

اميد - نخستين ماهواره بومي ساخت ايران - بهمن ماه 87 به کمک ماهواره بر بومي به فضا پرتاب شد. پرتاب موفقيت آميز ماهواره اميد، از نظر علمي و فن‌آوري موفقيت بسيار بزرگي براي ايران محسوب مي شود چرا که کشورهاي بسيار محدودي هستند که علاوه بر طراحي و ساخت، امکان پرتاب ماهواره به فضا را دارند.

ماهواره اميد تمامي مأموريت هاي خود را که شامل بيش از 130 فرمان مختلف مخابره شده از زمين بود با موفقيت انجام داده و پاسخ هاي مورد نظر از اين ماهواره دريافت شد.

پژوهشگران ايراني موفق به ساخت پيل سوختي «روي ــ هوا» شدند

پژوهشگران دانشگاه صنعتي مالك اشتر براي نخستين بار در كشور موفق به طراحي و ساخت پيل سوختي «روي ــ هوا» از گروه پيل‌هاي سوختي پيشرفته «فلز ــ هوا» شدند كه به عنوان يك منبع انرژي نوين با قابليت كاربردهاي صنعتي در مراكز تحقيقاتي دنيا در مرحله تدوين فن‌آوري بوده و هنوز به مرحله تجاري‌سازي نرسيده است.

«حنا»، نخستين بز شبيه سازي شده خاورميانه متولد شد

ايران، پنجمين كشور توليدكننده بز شبيه‌سازي شده در دنيا

نخستين بز شبيه سازي شده خاورميانه، ساعت 1 و 30 دقيقه بامداد چهارشنبه 26 فروردين ماه در پايگاه تحقيقاتي علوم سلولي اصفهان پژوهشگاه «رويان» پس از عمل سزارين در سلامت كامل متولد شد.

دكتر نصر اصفهاني، رييس پايگاه اصفهان رويان گفت: با تولد اين بزغاله كه «حنا» نامگذاري شده، ايران پنجمين كشور پس از آمريكا، كانادا، انگلستان و چين است كه موفق به توليد بز شبيه‌سازي شده، گرديده است.

وي خاطرنشان كرد: بز حنايي ــ سفيد دورگه كه به واسطه شكل ظاهري با ديگر بزهاي گله متمايز بوده است، دوران آبستني 147 روزه خود را در رحم مادر رضاعي سياه رنگ بختياري خود به سلامت طي كرد.

دستيابي محققان ايراني به دانش فني توليد ‌24 فرآورده جديد شيلاتي

پژوهشگران مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان وابسته به موسسه تحقيقات شيلات ايران به دانش فني توليد صنعتي و آشپزخانه‌يي 24 فرآورده جديد از ماهي و ميگو دست يافتند.

از جمله اين فرآورده‌ها كه با اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي مصوب، خاص و پايلوت حاصل شده و با انتقال دانش فني به بخش صنايع تعداد قابل توجهي از آنها به توليد انبوه نيز رسيده عبارتند از فيش برگر (برگر ماهي)، فيش فينگر (كباب لقمه ماهي)، فيش بال (كوفته ماهي)، بستني ماهي، اسنك ماهي، خمير كتلت ماهي، خاويار رنگي، دودي گرم ماهي، ماهي شور خشك، ماهي شور مرطوب، سوخاري فيله ماهي، ميگو سوخاري، ماريناد (ترشي) سرد ماهي و گرم ماهي، فيش پيست (كرم خوراكي ماهي)، سالاد ماهي، سالاد ميگو، ماكاروني ماهي، سوخاري كيلكا، ميگوي ناني شده، پنير ماهي، كباب كوبيده ماهي، سوسيس ماهي.

پژوهشگران هوافضاي ايران موفق به بهينه سازي شكل مقاطع بال هواپيما شدند

پژوهشگران دانشكده هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير در راستاي تحقيقات يك رساله دكتري موفق به بهينه‌سازي اشكال مقاطع بال هواپيما شدند كه به گفته آنها به كاهش مصرف سوخت و افزايش سرعت هواپيما منجر مي‌شود.

دكتر آوا شاهرخي، دانش‌اموخته دانشكده مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري طرح در اين خصوص گفت: در اين پروژه بهبود شكل هر وسيله پرنده‌ و به صورت خاص هواپيماي مسافربري مورد نظر بوده است. كاري كه در اين پروژه انجام شد،‌ بهبود شكل مقاطع بال به منظور عملكرد بهتر آنها از طريق كاهش مصرف سوخت، كم كردن مسافت فرود و برخاست هواپيما و افزايش سرعت آنها بود.

نخستين سکوي کششي ستاره دريايي در ايران طراحي و ساخته شد

نخستين نمونه آزمايشگاهي سکوي کششي ستاره دريايي به همت محققان دانشکده کشتي سازي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي و ساخته شد.

دکتر محمدجواد کتابداري، عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميرکبير و مجري طرح با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: اين سکوها براي حفاري تا عمق 1000 متر يا بيشتر به کار مي رود و رفتار مناسبي از خود در برابر امواج نشان مي دهد. ضمن آنکه ساختار آن هم ساده است و قطعات روي هم نصب مي شوند.

محققان ايراني موفق به طراحي نرم افزار شبيه سازي مخازن نفت و گاز شدند

پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف موفق به طراحي و ايجاد نرم افزار شبيه سازي مخازن نفت و گاز شدند که دانش آن تاکنون در اختيار چند شرکت معدود خارجي بوده است.

دکتر مهرداد تقي زاده منظري، مجري طرح با اعلام اين مطلب گفت: اين نرم افزار با عنوان «پارسي» به همت محققان قطب علمي تبديل انرژي طراحي شده است که قابليت شبيه سازي مخازن نفتي به صورت سه بعدي با هر هندسه و هر تعداد چاه تزريق را داراست.

وي افزود: «پارسي» توانايي تحليل ميزان برداشت از هر يک از چاه هاي نفت را هم دارد تا امکان بهره گيري از آن به صورت بهينه صورت گيرد.

محققان جهاد دانشگاهي موفق به طراحي و ساخته ركتيفاير هوشمند شدند

محققان جوان جهاد دانشگاهي كرمانشاه موفق به طراحي و ساخته ركتيفاير هوشمند با هدف حفاظت بهينه از خطوط لوله انتقال و كاربرد در شرکت‌هاي آب و فاضلاب، شرکت گاز و پتروشيمي شدند.

جواد رضايي طراح اين ركتيفاير هوشمند ، با بيان اين كه در ترانس ركتيفايرهاي قديمي با ايجاد نوسانات ولتاژ ورودي و قطعي هر فاز، سيستم حفاظت كاتريك قطع مي‌شد،گفت:همچنين تا زمان اصلاح مجدد و راه‌اندازي توسط اپراتور، سيستم حفاظت ولتاژ مختل مي‌ماند و با تغيير شرايط جوي و تغيير مقاومت زمين، ولتاژ تاسيسات حفاظت تغيير مي‌كرد و شرايط حفاظت بهينه از بين مي‌رفت.

استخراج دقيق سيگنال‌ قلبي جنين به روشي غيرتهاجمي ميسر شد

پژوهشگران آزمايشگاه پردازش سيگنال‌هاي حياتي و تصاوير پزشکي دانشکده مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف با همكاري گروهي از محققان انستيتو پلي‌تکنيک گرونوبل (INPG) فرانسه، آزمايشگاه GIPSA-lab، دانشگاه MIT و مرکز پزشكي Tufts آمريكا، سيستمي را طراحي كرده‌اند كه قادر به استخراج سيگنال‌هاي قلب جنين از مجموعه‌اي از الكترودها كه بر روي سطح شكم مادر قرار گرفته‌اند مي‌باشد.

روش جديد پنهان نگاري سيگنال‌هاي مالتي مديا در كشور ابداع شد

پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف با استفاده از روش هاي نوين مخابراتي موفق به طراحي و ساخت سيستم هاي پنهان‌نگاري بسيار مقاوم و امن براي سيگنال هاي مالتي مديا شدند.

مهندس اخايي، پژوهشگر دانشگاه صنعتي شريف و مجري طرح گفت: با اين روش امکان دسترسي به امنيت بالاتري در زمينه داده ها و شبکه هاي مخابراتي فراهم شده است که مي‌تواند کشور را در زمينه تهديدات امنيتي در حوزه فن‌آوري اطلاعات مصون بدارد.

توليد داروي گياهي «سرطان» براي نخستين بار در كشور

داروي گياهي «سرطان‌هاي گوارشي» به‌زودي وارد بازار دارويي كشور مي‌شود

 داروي گياهي Spinal-Z ‌توليد داخل و موثر بر سرطان‌هاي دستگاه گوارش، به بازار دارويي كشور وارد شد.

دكتر اميرحسين جمشيدي، رييس اداره داروهاي طبيعي وزارت بهداشت ضمن اشاره به رضايت بخش بودن نتايج فاز 3 بررسي‌هاي داروي گياهي Spinal-Z (كلينيكال ترايال)، اظهار كرد: اين محصول از مواد طبيعي دو گياه بومي كشور ساخته شده است.

روش جديدي براي پيش‌بيني عملكرد نانوسامانه‌هاي الكتريكي- مكانيكي ابداع شد

محققان دانشگاه صنعتي شريف با حل عددي جريان و انتقال حرارت درون ميكرو و نانومجاري کوتاه، به راهكاري مفيد براي پيش‌بيني عملكرد ميكرو و نانوتجهيزات دست يافتند.

دکتر شيدوش وكيلي‌پور، دانش‌آموخته دكتري مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف و مجري طرح خاطرنشان كرد: با گسترش روزافزون سرعت پردازش و حجم حافظه رايانه‌ها، شبيه‌سازي‌هاي عددي، جايگاه ويژه‌اي در صنايع گوناگون به دست آورده است. امروزه مدل‌سازي عددي توانسته بسياري از هزينه‌هاي انجام آزمايش‌هاي تجربي را در صنايع مختلف كاهش دهد. انجام آزمايش و اندازه‌گيري در ابعاد ميكرو و نانو علاوه‌بر داشتن هزينه‌هاي هنگفت، در اغلب موارد غير ممكن است. حل عددي جريان و انتقال حرارت در ابعاد ريز، راه‌كاري مفيد براي پيش‌بيني عملكرد ميكرو و نانوتجهيزات در شرايط دست‌نيافتني در سطح آزمايشگاهي خواهد بود.

پژوهشگران ايراني موفق به ساخت «اينورتر بدون ترانسفورماتور» شدند

پروژه طراحي و ساخت اينورتر بدون ترانسفورماتور براي سيستم متصل به شبكه به قدرت 5/1 كيلو وات توسط سازمان انرژي‌هاي نو ايران به اجرا درآمد.

اين كار با طرح دستيابي به فن آوري سيستم‌هاي تجديدپذير و با همكاري انستيتو الكتروتكنيك دانشگاه تهران به عنوان مشاور تحقيقاتي در داخل كشور انجام شده و سيستم ساخته شده پس از تست در محل سايت طالقان سازمان انرژي‌هاي نو در حال بهره‌برداري است. سيستم‌هاي متصل به شبكه پردازشگر جريان،‌ توان و انرژي الكتريكي حاصل از مولدهاي خورشيدي را به صورت جريان متناوب به شبكه نيرو تزريق مي‌كند.

مشکل ناشي از کوچک‌ شدن نانوتراشه‌هاي الکترونيکي حل مي‌شود

محققان ايراني با همکاري پژوهشگران دانمارکي، طي پژوهشي توانستند با استفاده از تجزيه مولکول‌هاي بي‌اثر در رشد زيرلايه سيليسيومي در نانوترانزيستورهاي آتي، مشکل بزرگ ناشي از کوچک‌شدن اين ترانزيستورها را حل كنند.

علي بهاري پنبه چوله گفت: «برخلاف روش‌هايي که تا به حال براي رشد نيتريد سيليسيوم با استفاده از گازهاي NH3 وN2O و NO وجود داشت، در پژوهش حاضر فيلم نيتريد سيليسيوم فرا نازک کمتر از 1 نانومتر، بر زيرلايه سيليسيومي با تجزيه مولکول‌هاي بي‌اثر N2 به اتم‌هاي N رشد داده شده‌ است که اين فرايند مشکلات ناشي از مصرف گازهاي قبلي را ندارد.»

محققان ايراني به دانش فني ساخت پايه كاتاليست كروي گاما آلومينا دست يافتند

محققان گروه پژوهشي صنايع شيميايي معدني پژوهشكده صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي موفق به تهيه پايه كاتاليست كروي گاما آلومينا در مقياس آزمايشگاهي و بنچ شده‌اند كه به گفته آن‌ها در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي كاربرد دارد.

مهندس زهرا شهيديان ــ عضو هيات علمي پژوهشكده صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي و مجري اين طرح ــ خاطرنشان كرد: پايه كاتاليست كروي گاما آلومينا پايه بسياري از كاتاليست‌هاي صنايع پالايش، پتروشيمي و گاز است كه هم به عنوان كاتاليست و هم به عنوان جاذب كاربرد دارد. اين نوع پايه كاتاليست در مقياس آزمايشگاهي و بنچ در پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي تهيه و ثبت اختراع نيز شده است كه سيستم بنچ آن نيز در پژوهشكده طراحي و ساخته شده است.

دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و آزاد در صدر پرشتابترين‌ها در رشد استناد به مقالات

براساس آمار موسسه اطلاعات علمي (ISI)، مقالات مهندسي و «علم مواد» محققان دانشگاه آزاد اسلامي و صنعتي شريف، اين دو دانشگاه را در ميان موسسات با بيشترين درصد افزايش استنادها قرار داده است.

موسسه ISI در هر دوره دو ماهه دانشمندان، موسسات، كشورها و مجلات علمي دنيا را مورد بررسي قرار مي‌دهد كه ششمين و جديدترين گزارش خود كه جولاي 2009 انتشار يافت، دوره دوماهه دسامبر 2008 تا فوريه 2009 را بررسي كرد.

در اين دوره نيز 22 دانشمند، 22 موسسه، 22 كشور و 22 مجله با بيشترين درصد افزايش استنادها معرفي شده‌اند.

تولد «بنيانا» و «تامينا» اولين گوساله‌هاي شبيه‌سازي شده در کشور

«بنيانا» نخستين گوساله حاصل از تکنولوژي شبيه سازي خاورميانه 20 تيرماه امسال به همت محققان جهاد دانشگاهي در پايگاه تحقيقاتي رويان اصفهان متولد شد.

به گفته دكترمحمد حسين نصر اصفهاني، تولد اين گوساله که «بنيانا» به مفهوم بنيادين و پايه‌اي نام گرفته، اولين تولد موفق گوساله شبيه‌سازي‌شده در خاورميانه محسوب‌ مي‌شود که کشورمان را در جايگاه معدود کشورهاي صاحب توانمندي در شبيه سازي انواع حيوانات مزرعه‌اي (گاو، گوسفند و بز) قرار داده است.

موفقيت اخير محققان كشورمان در توليد نخستين گاو شبيه سازي شده خاورميانه در پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي بازتاب وسيعي در خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي منطقه‌ و جهان داشت.

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي با اعلام موفقيت ايران در شبيه‌سازي گاو آورده است: دانشمند‌ان ايراني اولين دانشمند‌ان در خاورميانه شده‌اند كه توانستند به عنوان بخشي از تحقيقات سلولهاي بنيادي در اين كشور گوساله شبيه سازي شده‌اي را به دنيا بياورند.

در گزارش آسوشيتدپرس مي خوانيم : ايران در كنار فعاليت هسته‌يي و برنامه‌هاي فضايي خود در جست‌وجوي پيشرفتهاي چشمگير و مهم در ساير فن‌آوري ها از جمله شبيه سازي و پزشكي است و به دست آوردن رهبري منطقه را در زمينه‌ علوم و فن‌آوريهاي پيشرفته تا سال 2025 هدف‌گذاري كرده است. ايران در سال 2006 از شبيه سازي يك بره و در آوريل همان سال از شبيه سازي يك بزغاله خبر داد.

«بنيانا» كه با تولد خود اميدها و شادي‌هاي زيادي برانگيخته بود متاسفانه در كمال ناباوري به فاصله هفت روز پس از تولد درگذشت.

به فاصله چند روز از تولد و مرگ زودهنگام «بنيانا»، «تامينا»، دومين گوساله شبيه سازي شده ايران و خاورميانه و دوقلوي همسان ژنتيكي آن در پژوهشگاه رويان به دنيا آمد اما به فاصله سه روز بعد اين گوساله هم به علت عوارض ناشي از تب حاد و مواج جان سپرد.

مرگ «تامينا» صبح روز سه‌شنبه ششم مرداد ماه، روز سوم تولد، دقيقا به همان عللي رخ داد كه براي اولين گوساله شبيه سازي شده - «بنيانا» - روز هفتم پس از تولد رخ داده بود.

واحد نيمه صنعتي فرآوري خاك سرخ كم عيار در مقياس نيمه صنعتي راه‌اندازي مي‌شود

محققان پژوهشكده صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي در تلاشند با تدوين دانش فني فرآوري خاك سرخ كم عيار جهت دستيابي به عيار 55 تا 60 درصد Fe2O3 نخستين واحد فرآوري اين محصول را در مقياس نيمه صنعتي در كشور راه‌اندازي كنند.

مهندس ميرعلي اصغر زينالي ــ مدير اين پروژه ــ  با بيان اين كه اين طرح در حال حاضر در مرحله فاز مطالعاتي قرار داد، اظهار كرد: در اين پروژه كه براي نخستين بار در كشور انجام مي‌شود در تلاشيم كم عيارترين نمونه خاك سرخ را با پايين ترين درجه كاربرد از طريق غني سازي و پرعيار سازي به حدي برسانيم كه بتواند در صنايع سيمان يا توليد رنگدانه‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

دستيابي محققان ايراني به دانش تشخيص ويروس‌هاي گياهي با نانوذرات نقاط كوآنتومي

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي، به كارگيري نانوذرات نقاط كوآنتومي در تشخيص ويروس‌هاي گياهي را از جمله دستاوردهاي محققان اين پژوهشكده در حوزه نانو عنوان كرد كه دانش آن در حال انتقال به بخش خصوصي است.

دستيابي به تكنيك استخراج نيمه صنعتي مواد مؤثره دارويي با سيالات فوق بحراني

محققان دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران موفق به طراحي و ساخت سيستم استخراج مواد موثره گياهي و دارويي با به كارگيري سيالات فوق بحراني شده اند‌ كه بيش‌تر در صنايع غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

موفقيت درتشخيص زودرس سرطان پستان بااستفاده ازنانوذرات

رييس جهاد دانشگاهي اعلام كرد: محققان پژوهشگاه ابن سيناي جهاد دانشگاهي در راستاي دستيابي به روشهاي جديد تشخيصي و درماني سرطان موفق به تشخيص زودرس سرطان پستان با استفاده از نانوذرات و ساخت داروهاي اختصاصي ايمني درماني سرطان خون شدند.

تشخيص زودرس سرطان پستان با استفاده از نانوذرات

دكتر محمد مهدي آخوندي، رييس پژوهشگاه فن‌آوري هاي نوين علوم پزشکي جهاد دانشگاهي گفت: محققان پژوهشگاه در تحقيقات خود با هدف تشخيص زود هنگام سرطان و شروع سريع اقدامات درماني با استفاده از فن‌آوري نانو از نانوذرات کوانتومي كه با توجه به ويژگي‌هايشان که ابزار کارآمدي در عرصه تشخيص انواع سرطان‌ها هستند، به منظور تشخيص زودهنگام سرطان پستان استفاده كرده‌اند.

درمان سرطان خون با استفاده از داروي اختصاصي توليد شده توسط پژوهشگاه ابن سينا

وي درباره موفقيت ديگر محققان پژوهشگاه كه در زمينه درمان سرطان خون است، اظهار كرد: سرطان خون يا لوسمي نيز بيماري پيشرونده و بدخيم اعضاي خون ساز بدن است که با تکثير و تکامل ناقص گويچه‌هاي سفيد خون و پيش سازهاي آن در خون و مغز استخوان ايجاد مي‌شود. در بيماري سرطان خون، مغز استخوان مقدار بسيار زيادي از سلولهاي سفيد خون غيرعادي توليد مي‌کند.

محققان پژوهشگاه رويان موفق به توليد پروتئين LIF شدند

محققان پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي در راستاي فعاليت‌هاي تحقيقاتي گسترده‌ خود در حوزه سلول‌هاي بنيادي و موفقيت سال گذشته در خودكفايي در توليد پروتئين فاكتور رشد فيبروبلاستي انساني، موفق به توليد پروتئين LIF شدند كه كاربردهاي وسيعي در تحقيقات و كاربري سلول‌هاي بنيادي دارد.

پروتئين(Leukemia Inhibitory Factor (LIF از فاکتورهاي محلول است که با اتصال خود به گيرنده هاي سطح سلول مجموعه متفاوتي از تغييرات را در سلولهاي گوناگون ايجاد مي کند. از اين تاثيرات مي توان به بقاء و حفظ بنيادينگي در سلولهاي بنيادي خون ساز اشاره کرد.

تولد دوازده گوساله‌ برتر ژنتيكي با پتانسيل شيرواري بالا در كشور

محققان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي در راستاي طرح «ارتقاي پتانسيل شيرواري از طريق تكثير دام هاي برتر» موفق به توليد دوازده گوساله‌ پر پتانسيل ژنتيكي شدند كه اكثر گوساله هاي IVF متولد شده كه خود نيز در سن آبستني به سر مي برند از گاوهاي با پتانسيل توليد شير بالاي 70 تن شير در سال مي باشند كه جزو بهترين رتبه هاي توليد شير در كشور محسوب مي‌شوند.

پژوهشگران زيست‌فن‌آوري ايران موفق به ساخت ريه مصنوعي شدند

محققان مركز پژوهشي فن‌آوري‌هاي نوين در مهندسي علوم زيستي دانشگاه تهران در گامي بلند براي ساخت بافت‌هاي مصنوعي در كشور و كمك به بيماران دردمند به دانش فني طراحي و ساخت ريه مصنوعي بر پايه غشاءهاي فيبري توخالي دست يافتند.

ادامه دارد

بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
الحمد للَّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد
و على اله الأطيبين الأطهرين المنتجبين الهداة المهديّين المعصومين المكرّمين
سيّما بقيّةالله فى الأرضين‌

 خداوند متعال را از اعماق جان سپاسگزارم كه يك بار ديگر و يك سال ديگر اين توفيق را عنايت فرمود كه روز اول سال در كنار شما برادران و خواهران زائر و مجاورِ اين سرزمين پاك و مقدس، در كنار مرقد مطهر حضرت ابى‌الحسن على‌بن‌موسى‌الرضا (صلوات الله و سلامه عليه) باشم و از فيوضات اين روز و از فرصت بزرگ ديدار شما برادران و خواهران عزيز بهره‌مند شوم. اولاً تبريك عرض ميكنم حلول سال نو و عيد نوروز را به همه‌ى ملت ايران، به شما برادران و خواهران عزيز، و مطالبى را در اين مناسبت عرض ميكنم.

 مطلب اوّلى كه مورد نظر است كه عرض بشود، به مناسبت گذشتن سى و يك سال از استقرار نظام جمهورى اسلامى، يك تعريف قرآنى از نظام مقدس اسلامى و از حكومت اسلامى است. اساس حكومت اسلامى و شاخص عمده‌ى اين حكومت عبارت است از استقرار ايمان؛ ايمان به خدا، ايمان به تعاليم انبياء و سلوك در صراط مستقيمى كه انبياء الهى در مقابل پاى مردم قرار دادند. اساس، ايمان است. فرستادن پيامبران الهى براى هدايت انسانها و ايجاد جوامع دينى و الهى در طول تاريخ تا امروز، در درجه‌ى اول براى اين مقصود است. لذا ميفرمايد: «انّا ارسلناك شاهدا و مبشّرا و نذيرا. لتؤمنوا باللَّه و رسوله و تعزّروه و توقّروه و تسبّحوه بكرة و اصيلا».(1) يعنى هدف از فرستادن پيغمبران الهى، ايمان به خدا، دل بستن به ذات الهى و راه الهى، و دل بستن به آن تعاليمى است كه انبياء الهى به انسان تعليم داده‌اند. اين در سوره‌ى مباركه‌ى «انّا فتحنا» است. در سوره‌ى مباركه‌ى احزاب ميفرمايد: «انّا ارسلناك شاهدا و مبشّرا و نذيرا. و داعيا الى اللَّه».(2) رسالت پيغمبر، دعوت به خداست؛ اين، اساس كار است. آن چيزى كه به عنوان شاخص، ميان نظام اسلامى و جامعه‌ى اسلامى و همه‌ى جوامع بشرى وجود دارد، در درجه‌ى اول اين نكته است؛ مسئله‌ى ايمان به خدا، ايمان به غيب، ايمان به راهى كه خداوند متعال براى سعادت دنيوى و اخروى انسان در مقابل بشر قرار داده است. اگر امروز نظام جمهورى اسلامى در مقابل نظامهاى گوناگون عالم سخنى براى گفتن دارد، مطلبى براى تحدى در قبال نظامهاى مادى در نظام جمهورى اسلامى وجود دارد، به خاطر همين است كه شاخص عمده، ايمان است. امروز بشر به خاطر بى‌ايمانى، دچار منجلابهاى گوناگون زندگى است. بنابراين شاخص عمده، ايمان است. ايمان به خدا و راه خدا و راه انبياء - كه دنبال آن، عمل به اين تعاليم است - فقط براى تعالى معنوى نيست؛ اگرچه عمده‌ترين ثمره‌ى آن، تعالى معنوى و تكامل انسانى و اخلاقى است؛ چون دنيا مزرعه‌ى آخرت است. از حركت در زندگى دنياست كه انسان ميتواند مدارج و معارج را طى كند و پيش برود. لذا زندگى مادى هم در گروى ايمان به خداست. پس ايمان به خداى متعال نه فقط سعادت معنوى را تأمين ميكند، بلكه سعادت مادى را هم تأمين ميكند. ايمان به خداى متعال موجب ميشود كه بشر در زندگى مادىِ خود بتواند همه‌ى آن چيزهائى را كه انسان به آن نيازمند است، به دست بياورد. «و لو انّهم اقاموا التّورية و الانجيل و ما انزل اليهم من ربّهم لأكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم»؛(3) اگر اقامه‌ى دين بشود، اگر تعاليم اسلامى در جامعه عمل بشود، انسانها از لحاظ رفاه به آن حدى ميرسند كه هيچ نيازى براى آنها باقى نماند كه تأمين نشده باشد. از لحاظ آسايش معنوى و روانى انسان، احساس امنيت و آرامش، باز نقش ايمان برجسته است. به گفته‌ى قرآن: «قد جائكم من اللَّه نور و كتاب مبين. يهدى به اللَّه من اتّبع رضوانه سبل السّلام»؛(4) راه‌هاى سلامت را، راه‌هاى آرامش را، راه‌هاى امنيت روانى را قرآن به انسان تعليم ميدهد؛ اين راهى است كه بشر را به آرامش روانى ميرساند؛ يعنى همان چيزى كه امروز دنيا در فقدان آن، در حال التهاب است. پيشرفت مادى هست، پيشرفت فناورى و علمى هست، ثروتهاى كلان در دست جوامع هست؛ اما آسايش نيست، آرامش نيست. اين به خاطر كمبود اين عنصر اساسى در زندگى انسان است، كه عبارت است از ايمان. اين يك مطلب اساسى با استفاده‌ى از قرآن كريم است كه در جمهورى اسلامى، من و شما، همه‌ى آحادمان، همه‌ى جوانهايمان، همه‌ى نسلهاى رو به جلو كه ميخواهند فرداى سعادتمندى را براى كشورشان و براى خودشان و براى فرزندانشان تأمين كنند، بايد به اين توجه داشته باشند. اساس كار در نظام اسلامى ايمان است، كه بايد اين ايمان را تأمين كرد؛ نه فقط در دل، بلكه در عمل، در برنامه‌ريزى‌ها و در همه‌ى اقدامها.

 امسال سى و دومين سالى است كه نظام جمهورى اسلامى تشكيل شده است؛ يعنى دومين سال از دهه‌اى است كه اعلام شد دهه‌ى پيشرفت و عدالت است. شعار پيشرفت و عدالت، يك شعار محورى است؛ يك مطلب اساسى است؛ يك نياز است. در اين مرحله، هدف كلان ملت عزيز ما و مسئولان بايد پيشرفت و عدالت باشد. «پيشرفت» و «عدالت» دو خواسته‌اى است كه انسانها به آن نيازمندند. پيشرفت، يعنى از لحاظ علم و عمل و آنچه كه در دنيا براى يك جامعه لازم است، به نتائج مطلوب برسد. عدالت هم يعنى ميان انسانها تبعيض وجود نداشته باشد، بى‌عدالتى نباشد، ظلم نباشد. هر دو خواسته، جزو خواسته‌هاى اساسى و اصلى و ديرين بشريت است، كه تا تاريخ بشر وجود داشته است، اين دو خواسته، خواسته‌ى اصلى انسانها بوده است: پيشرفت و عدالت. اين شعارها را ميشود داد؛ مهم اين است كه كِى ميشود به اين شعارها عمل كرد. ما در نظام جمهورى اسلامى، اين دهه‌ى چهارم را هنگام مناسب براى عمل در جهت رسيدن به اين دو شعار يافتيم. پيشرفت را ميشود به معناى حقيقى كلمه به دست آورد؛ عدالت را هم با رشدى كه در جامعه‌ى ما هست، با آگاهى و بصيرتى كه مردم ما بحمداللَّه پيدا كرده‌اند، موانع را شناخته‌اند، اهداف را تشخيص داده‌اند، دوست و دشمن را امروز جوانهاى ما تشخيص ميدهند، اگر مسئولى در پى عدالت باشد، ميتواند در جامعه‌ى ما مقدمات استقرار عدالت كامل را فراهم كند. البته اين كارِ كوتاه‌مدت نيست، كارِ بلندمدت است. بنابراين اين دهه را، دهه‌ى پيشرفت و عدالت در نظر ميگيريم. هر اقدامى كه ميشود، هر برنامه‌ريزى‌اى كه ميشود، بايد اين دو عنصر در آن ملحوظ باشد؛ هم در جهت پيشرفت جامعه باشد، هم در جهت عدالت باشد.

 كشور آمادگى‌هاى زيادى دارد. عزيزان من! در اين سى سال، ملت و كشور در همه‌ى زمينه‌ها پيشرفت كرده است. زمينه براى يك حركت عظيم و بنيانى، يك حركت محسوس كه اثر آن را در زندگى مردم بشود ملاحظه كرد، فراهم است. ما هم در زمينه‌ى زيرساختهاى اقتصادى پيشرفتهاى زيادى كرده‌ايم. در زمينه‌ى زيرساختهاى ارتباطى و مواصلاتى كارهاى بزرگى انجام گرفته است. در زمينه‌ى پيشرفت علمى و فناورى، يك روند پرشتابى از چندى قبل تاكنون آغاز شده است. ملاحظه ميكنيد؛ در زمينه‌هاى علمى، جوانان ما، دانشگاهيان ما، برجستگان و نخبگان ما به يك مراحلى دست پيدا ميكنند كه براى يك كشورى كه از مرحله‌ى دانش و تحقيق و فناورى و ابتكار علمى بسيار دور بوده است و فاصله داشته است، بسيار چيزهاى عجيبى است.

 جوانان عزيز! امروز در كشور شما چيزهائى كه ايران را در رديف ده كشور اول دنيا قرار ميدهد، يا در رديف هشت كشور اول دنيا قرار ميدهد، كم نيست. در بخشهاى مختلف، در بخشهاى علوم زيستى، علوم نانو، علوم فضائى، علوم گوناگون، شما مى‌بينيد دانشمندان كشور - كه عمدتاً هم همين جوانان پرشور و پرشوق و پرنشاط هستند - توانسته‌اند كشور را به اينجا برسانند كه بگويند در اين مقوله، ايران جزو هشت كشور دنياست؛ در اين مقوله، ايران جزو ده كشور اول دنياست؛ يعنى اين پيشرفت عظيمى است، اين يك جايگاه مهمى است براى كشور.

 در زمينه‌ى اعتبار و اقتدار منطقه‌اى و بين‌المللى، امروز نظام جمهورى اسلامى و دستگاه اسلامى در كشور ما، آنچنان از ابهت و اهميتى در چشم كشورها برخوردار است كه دشمنان ما هم اعتراف ميكنند كه اعتبار بين‌المللى جمهورى اسلامى جزو برترينِ كشورهاى همسطح خود و كشورهائى است كه ميتوانند اثرگذار باشند. ميتوان گفت جمهورى اسلامى از لحاظ اعتبار بين‌المللى و سياسى در منطقه، در درجه‌ى اول قرار دارد. افرادى كه بهترين تعبير درباره‌ى آنها اين است كه انسان بگويد كوته‌بينند و دقت نظر ندارند، ميشنويد از آنها كه گاهى از اينكه فلان رئيس كشورِ مستكبر غربى يا فلان وزير خارجه يا فلان مأمور بين‌المللى درباره‌ى ايران بدگوئى‌اى كرده است، اين را دليل بى‌اعتبارى نظام جمهورى اسلامى ميشمارند؛ اين خطاست. جمهورى اسلامى امروز در چشم ملتها، در چشم دولتها، حتّى در چشم دشمنانِ خودش داراى اعتبار و اقتدار است؛ يك دولت اثرگذار است. در مسائل جهانى، حضور نظام جمهورى اسلامى، يك حضور محسوس است؛ قابل مقايسه نيست با يك كشورى كه از لحاظ وضع اقتصادى و وضع ثروت عمومى، در حد ايران است. يعنى ايران از همه‌ى كشورهائى كه از لحاظ اوضاع اقتصادى از او جلوترند يا در سطح او هستند، از لحاظ تأثير در سياستهاى منطقه‌اى، بالاتر است.

 اينها همه زمينه‌هاست؛ سى سال تجربه‌ى خدمتگزارى و مديريت هم امروز متراكم، در اختيار مسئولان نظام جمهورى اسلامى است. استمرار حركت اين نظام و استقرار و ثبات نظام جمهورى اسلامى، اين اهميت را داشته است، اين اثر بزرگ را گذاشته است كه يك تجربه‌ى متراكمِ ذى‌قيمتى در برخورد با مسائل جهانى و منطقه‌اى و مسائل داخلى در كشور جمع شده است؛ اين خودش يك زمينه‌ى بسيار مهمى است، يك زيرساخت قابل توجهى است.

 چشم‌انداز روشنى تعيين شده است - يعنى سند چشم‌انداز بيست ساله‌ى جمهورى اسلامى - اين سند باارزشى است. دولتهائى كه پشت سر يكديگر با انتخاب مردم بر سر كار مى‌آيند، ميتوانند بر اساس اين سند چشم‌انداز، اهداف را مشخص كنند؛ هر كدام بخشى از راه را بروند و دنباله‌ى كار را به دولت بعدى بسپارند. وجود سند چشم‌انداز، يكى از امكانات باارزش نظام جمهورى اسلامى است.

 يكى از امكانات بزرگ نظام، اين نسل جوانِ تحصيلكرده‌ى پرانرژىِ پرانگيزه‌اى است كه در كشور ما وجود دارد. اينها تحصيل كرده‌اند، درس خوانده‌اند، باانگيزه‌اند، در راه فهم و درك مسائل گوناگون در بخشهاى مختلف تلاش ميكنند، داراى اعتماد به نفس‌اند. ما امروز در جوانهايمان احساس ميكنيم يك اعتماد به نفسى وجود دارد كه در گذشته وجود نداشته است، و در كمتر ملتى هم اين را مشاهده ميكنيم. هر كدام از اين مسائل گوناگون اقتصادى و فنى و سياسى و اجتماعى و مسائلى كه احتياج به دانش و تخصص دارد، اينها را وقتى انسان با مجموعه‌هاى جوان و اهل تحقيق مطرح ميكند، مى‌بيند اينها با اعتماد به نفس، ميگويند ميتوانيم. احساس نميكنند كه عاجزند، ناتوانند؛ احساس ميكنند ميتوانند. اين اعتماد به نفس خيلى ارزش دارد براى يك ملت كه احساس كند ميتواند؛ چون سالهاى متمادى به ما تلقين ميشد كه شما نميتوانيد. به ملت ما گفته ميشد شما عُرضه نداريد. سياستمداران كشور، حكام جائرى كه بر كشور ما مسلط بودند و غالباً با دشمنان اين ملت دستشان در يك جيب و در يك كيسه بود، اينها غالباً به كشور ما، به مردم ما، به جوانهاى ما تلقين ميكردند كه نميتوانيد؛ زحمت بيهوده نكشيد. يعنى بايد ما بنشينيم، ديگران تحقيق كنند، پيشرفت پيدا كنند، ما برويم از آنها دريوزگى كنيم، گدائى كنيم، از آنها بگيريم؛ خودمان نميتوانيم از درون خود بجوشيم. اين به ملت ما و جوانهاى ما و نسل ما تلقين ميشد و جزو باورهاى اين ملت بود.

 در دوران جوانى ما، آنطورى كه در جامعه واضح بود، اين احساس وجود داشت كه ايرانى نميتواند؛ فرنگى‌ها، اروپائى‌ها، آمريكائى‌ها بايد پيش بروند، ما بايد دنبال آنها حركت كنيم و از آنها ياد بگيريم. اينكه ما هم ميتوانيم يك راهى را باز كنيم، يك حركتى را شروع كنيم، يك قلمروى را از قلمروهاى مهم زندگى فتح كنيم، اين براى ملت ما يك امر باور نكردنى بود. امروز درست بعكس شده است. جوان ايرانى، هيچ مقوله‌اى از مقوله‌هاى مهم نيست كه برايش مطرح بشود و احساس كند كه نميتواند. عرض كردم؛ در مسائل علمى، در مسائل فنى، در مسائل سياسى، آنچه كه براى مجامع اهل تحقيق و پژوهش ما - كه عمدتاً هم جوانهاى كشورمان هستند - مطرح ميشود، كارها و پيشرفتهاى گوناگونى كه مطرح ميشود، جوان ايرانى احساس ميكند كه ميتواند. اين اعتماد به نفس، چيز بسيار مهمى است. اين اعتماد به نفس در مجامع علمى پشتوانه‌اى دارد از اعتماد به نفس ملى؛ آن چيزى كه من در چند سال قبل از اين مطرح كردم كه بايد ملت به اعتماد به نفس ملى برسد؛ يعنى احساس كند كه همه‌ى كارهاى بزرگ را ميشود با اراده، با خواست، با حركت انجام داد. در هيچ كارى ما عاجز نيستيم. اينها زمينه‌هاى پيشرفت است.

 خوب، ما امسال را عرض كرديم «سال همت مضاعف و كار مضاعف»؛ يعنى همت برتر و كار بيشتر. اين تعبير مضاعف - يعنى چند برابر - شكل آرمانى است. اگر دو برابر هم شد، اگر سه برابر هم شد، اگر ده برابر هم شد، ما قانع نيستيم. اما اينجور هم نيست كه اگر يك جائى نتوانستيم دو برابر كار كنيم، يك برابر و نيم توانستيم كار بكنيم، مأيوس شويم؛ نه، مهم اين است كه همت برترى داشته باشيم از آنچه در گذشته داشتيم، و كار بيشترى بكنيم از آنچه در گذشته ميكرديم. اين، شعار امسال است. اين شعارها نه فقط يك امر نمايشى است، و نه هم اينجورى است كه ما خيال كنيم در اين سال، اين شعار همه‌ى مشكلات كشور را حل خواهد كرد؛ نه، اين تشريفاتى نيست، نمايشى نيست؛ اين خط روشنى را به ما نشان ميدهد.

 سال گذشته ما عرض كرديم: سال اصلاح الگوى مصرف. من همين جا در روز اول سال تصريح كردم: اصلاح الگوى مصرف چيزى نيست كه در يك سال بتواند اتفاق بيفتد. سال گذشته را گفتيم سال شروع حركت به سمت اصلاح الگوى مصرف است. خوب، حركتى آغاز شد. من نميتوانم اين را بگويم كه الگوى مصرف اصلاح شد؛ نه، ما هنوز خيلى فاصله داريم. تا وقتى الگوى مصرف را اصلاح نكنيم، تا وقتى ندانيم آب را چه جور بايد مصرف كرد، برق را چه جور بايد مصرف كرد، نان را چه جور بايد مصرف كرد، پول را چه جور بايد مصرف كرد، تا اينها را درست مصرف نكنيم، راه‌هاى مصرف را ندانيم، مشكلات ما به حال خود باقى خواهند ماند. بايد ما اصلاح الگوى مصرف را دنبال كنيم. سال 88 مسئولين كارهائى كردند، برنامه‌ريزى‌هائى كردند، تحقيقاتى كردند، اما اين كار نبايد متوقف بماند. اين، جهت را نشان داد؛ معلوم شد كه در سال 88 مسئله‌ى اصلاح الگوى مصرف يك مسئله‌ى اساسى است و بايد دنبال شود. امسال هم همين است. امسال ما عرض ميكنيم همت بيشتر. اين همتِ بيشتر مخصوص امسال نيست. همت برتر مخصوص سال 89 نيست. ما بايد اين را به عنوان يك انگشت نمايشگر راه در مقابل چشم خودمان قرار بدهيم؛ همتمان را نبايد كم كنيم. كارهاى بزرگى داريم، اهداف بلندى در مقابل ماست؛ بايد همت را بلند داشت تا بتوانيم به آن هدفها برسيم. كار هم بايد بيشتر بشود. كار بايد متراكمتر بشود تا بتوانيم به آن اهداف برسيم.

 البته سال گذشته، سال مهمى براى كشور ما بود. به نظر من - همان طور كه در پيام نوروزى هم به ملت ايران عرض كردم - سال 88، سال ملت ايران بود؛ سال پيروزى ملت ايران بود؛ سال حضور نمايان ملت ايران در عرصه‌هاى عظيم زندگى در نظام اسلام و در كشورمان بود. يك جا در بيست و دوم خرداد چهل ميليون نفر پاى صندوقهاى رأى آمدند؛ يعنى هشتاد و پنج درصد شركت مردم در انتخابات؛ اين چيز بسيار مهمى است. يقيناً حضور مردم در مشروعيت يك نظام نقش دارد. آن كسانى كه در غرب، مشروعيت خودشان را اساساً ناشى از حضور مردم ميدانند و هيچ عامل ديگرى را در آن دخيل نميدانند، آنها يك چنين حضورى را الان ندارند. در حدود زمان انتخابات ما، در كشور انگليس انتخاباتى برگزار شد با حضور تقريباً سى درصد كسانى كه ميتوانستند رأى بدهند. هشتاد و پنج درصد كجا، سى درصد كجا؟! اين حركت مردمى، اين حضور مردمى خيلى اهميت دارد. تحليلگران و مفسران سياسى مسائل دنيا از اين چيزها به‌آسانى نميگذرند. ممكن است در مطبوعاتشان اين را منعكس نكنند؛ ممكن است سياستمدارها در حرفهايشان كه تبليغ ميشود، اين را بر زبان نياورند و كتمان كنند؛ اما در دلشان مؤثر است، ميفهمند.

 اين ملت پاى حرف خود ايستاده است. اين يك حركت عظيم بود از ملتمان. ملت توانستند در تاريخ كشور اين را ثبت كنند كه بعد از گذشت سى سال از استقرار نظام اسلامى - كه نظامى بر پايه‌ى اسلاميت و جمهوريت است و اينها از هم تفكيك‌ناپذيرند؛ آنهائى كه اين دو را از هم تفكيك ميكنند، جمهورى اسلامى را نشناختند - آنچنان پابند به مبانى اين نظام هستند كه در يك انتخاباتى با اين شور و شوق، با اين عظمت شركت ميكنند. خوب، اين يك حركت عظيم مردمى بود. در قبال اين حركت، دشمنان ملت ايران نقشه‌هائى داشتند؛ اين نقشه‌ها را شروع كردند به عمل كردن. اگر حضور شما مردم در انتخابات بيست و دوى خرداد سال 88 يك حضور ضعيفى بود، اگر به جاى چهل ميليون، مثلاً سى ميليون شركت كرده بوديد، به احتمال زياد دشمنان شما موفق ميشدند. نقشه‌هائى از پيش طراحى شده بود. من كسى را متهم نميكنم؛ اما هندسه‌ى كار دشمن را ميشناسم، مى‌بينم، آن را تشخيص ميدهم؛ نميتوانم آن را انكار كنم. هندسه‌ى كار دشمن، يك هندسه‌ى مشخصى بود. نظير اين كار را در جاهاى ديگر هم كردند. وقتى قدرتهاى مستكبر بين‌المللى از يك نظامى ناراضى و ناخشنود باشند، يكى از راه‌هائى كه يافتند و عمل كردند، اين است كه منتظر يك فرصت انتخابات بشوند، بعد در آن فرصت انتخابات، اگر كسانى كه مورد رضاى آنها نيستند، بر سر كار آمدند، و آنهائى كه آنها ميخواهند، بر سر كار نيامدند، آن وقت با يك حركت نمايشىِ مردمى، اوضاع را برگردانند؛ با شعارهائى گروهى از مردم را توى صحنه بكشانند، با فشار در صحنه‌ى خيابانها، آن چيزى را كه با قانون به دست آمده است، با خشونت دگرگون كنند. اين يك نقشه‌ى شناخته شده است. اگر ملاحظه ميكنيد كه حوادثى كه بعد از انتخابات پيش آمد، در ذهن مردم، در ذهن تحليلگران مستقل و صادق و تيزبين، منتسب به عوامل خارجى و بيرونى ميشوند، ناشى از اين است. اگر كسى هيچ خبرى هم از پشت پرده نداشته باشد، اطلاعاتى كه افراد صاحب اطلاع به دست مى‌آورند، اگر اين اطلاع هم در دسترس نباشد، انسان شكل كار را كه نگاه ميكند، ميفهمد كه اين كار، كار دشمنان ملت است؛ كار بيگانگان است. انتخاباتى انجام ميگيرد، يك حركت قانونى اتفاق مى‌افتد، يك نتيجه‌اى هم با خود به دنبال مى‌آورد؛ اين نتيجه را  به زور خشونت بخواهند عوض كنند. يك عده‌اى را بكِشند توى صحنه؛ احياناً اگر اقتضاء شد، خشونت هم بكنند، آتش‌سوزى هم راه بيندازند، بانك هم آتش بزنند، اتوبوس هم آتش بزنند، براى اينكه نتائج قانونى را برگردانند. خوب، اين حركتى است كه هم خلاف شرع است، هم خلاف قانون است. پيداست اين حركت، حركت هدايت شده‌اى از طرف بيگانگان است. يك چنين اتفاقى را ميخواستند در كشور پيش بياورند.

 آزمون مهمى بود براى كشور. من به شما عرض بكنم، آزمون مهمى بود؛ هم عبرتهاى زيادى داشت، هم درسهاى زيادى داشت؛ و در اين آزمون، ملت ايران پيروز شد. آنها ميخواستند مردم را تقسيم كنند به يك گروه اقليت، به يك گروه اكثريت؛ يك گروهى كه برنده‌ى انتخابات است، يك گروه هم كه در انتخابات به نتيجه‌ى مطلوب خود دست پيدا نكرده، اينها را در مقابل هم قرار بدهند. ملت را دوپارچه كنند؛ يك عده اغتشاشگر هم وارد ميدان بشوند و با ايجاد اغتشاش، جنگ را در داخل كشور مغلوبه كنند، جنگ داخلى راه بيندازند؛ اميدشان اين بود. اما ملت هوشيارى به خرج داد. شما ديديد در روز انتخابات، مردم به دو گروه سيزده چهارده ميليونى، و بيست و چهار پنج ميليونى تقسيم شدند؛ اما بعد از گذشت مدتى نه چندان بلند، همين دو گروه با هم يكى شدند و در مقابل شورشگران و اغتشاشگران و خرابكاران ايستادند. بيدارى ملت را انسان اينجا ميشود بفهمد. ميخواستند بين مردم اغتشاش ايجاد كنند. بدخواهانى كه سى سال است عليه اين انقلاب و عليه اين مردم هر كارى توانستند، كردند، اينها هم فرصت را مغتنم شمردند و با تبليغاتِ خودشان وارد ميدان شدند. بيش از اين، كارى نميتوانستند بكنند. اگر آمريكائى‌ها و انگليسى‌ها و صهيونيستها ميتوانستند نيرو وارد خيابانهاى تهران بكنند، يقين بدانيد ميكردند. اگر برايشان امكان داشت كه با حضور وابستگان و مزدوران خودشان از خارج، عرصه را آنچنان كه ميخواهند، هدايت كنند، ميكردند. منتها ميدانستند كه اين كار به ضررشان تمام ميشود. تنها كارى كه ميتوانستند بكنند، اين بود كه در صحنه‌ى تبليغات، در صحنه‌ى سياست جهانى، از آشوبگر، از اغتشاشگر حمايت كنند. رؤساى جمهور كشورهاى مستكبر در اين قضيه وارد ميدان شدند؛ اغتشاشگران خيابانى و خرابكارانى را كه با آتش زدن ميخواهند موجوديت خودشان را نشان بدهند، ملت ايران ناميدند؛ شايد بتوانند اوضاع را آنچنان كه طبق ميل خودشان است، در افكار عمومى دنيا و كشورمان تصوير و ترسيم كنند؛ اما شكست خوردند.

 قوى‌ترين و آخرين ضربه را ملت در روز نهم دى و بيست و دوى بهمن وارد كرد. كار ملت ايران در بيست و دوم بهمن، كار عظيمى بود؛ نُه دى هم همين جور. يكپارچگى ملت آشكار شد. همه‌ى كسانى كه در عرصه‌ى سياسى به هر نامزدى رأى داده بودند، وقتى ديدند دشمن در صحنه است، وقتى فهميدند اهداف پليد دشمن چيست، نسبت به آن كسانى كه قبلاً به آنها خوشبين هم بودند، تجديد نظر كردند؛ فهميدند كه راه انقلاب اين است، صراط مستقيم اين است. در بيست و دوى بهمن، ملت همه با يك شعار وارد ميدان شدند. خيلى تلاش كردند، شايد بتوانند بين ملت دودستگى ايجاد كنند؛ اما نتوانستند. و ملت ايستاد؛ اين پيروزى ملت بود. از بيست و دوم خرداد تا بيست و دوم بهمن - هشت ماه - يك فصل پرافتخار و پرعبرتى براى ملت ايران بود؛ اين يك درس شد. آگاهى جديدى به وجود آمد. فصل تازه‌اى در بصيرت ملت ايران گشوده شد. اين يك زمينه‌ى بسيار مهمى است. بايد بر اساس اين زمينه، حركت كنيم.

 حالا همت برتر و كار بيشتر، همت مضاعف و كار مضاعف بر اين اساس بايد انجام بگيرد. عرصه‌هاى گوناگونى وجود دارد. ما نبايد بگذاريم وقت بگذرد. هر سالى از سالهائى كه دوران انقلاب گذرانده است، و در هر سالى هر ماهى، و در هر ماهى هر روزى، وزن و مقدارى دارد، ارزشى دارد؛ نبايد اين را از دست داد. ممكن است در هشت ماه از سال 88 كه اشتغالات فتنه‌انگيزان بعضى از ذهنها را به خود مشغول كرد، برخى از كارها نيمه‌كاره مانده باشد؛ بايد جبران بشود. بايد حركت، يك حركت سريعى باشد. عرصه‌هاى گوناگونى وجود دارد: عرصه‌ى علم و تحقيق در درجه‌ى اول، دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتى در همه‌ى زمينه‌ها، علوم تجربى، علوم انسانى در همه‌ى بخشهائى كه براى كشور مورد نياز است، بايستى همتشان را در تحقيق و علم افزايش بدهند؛ مراحل دورترى را در مقابل چشمشان و مد نظرشان قرار بدهند؛ كار را بايد متراكمتر كنند.

 من عرض كردم؛ بايد جوانان ما همتشان اين باشد كه با گذشت يكى دو دهه‌ى ديگر، كشورشان را يك مرجع علمى براى دانشمندان جهان قرار بدهند. پس اين شد همت مضاعف و كار مضاعف در عرصه‌ى علم و تحقيق.

 همت مضاعف و كار مضاعف در استفاده‌ى بهينه از منابع موجود كشور و امكاناتى كه وجود دارد. از همه‌ى آن چيزهائى كه ميتواند براى سازندگى كشور در دورانهاى آينده مورد استفاده قرار بگيرد، يا زندگى عمومى مردم را رفاه و رونق ببخشد، بايد حداكثر استفاده بشود؛ يعنى همان چيزى كه يكى از اركانش اصلاح الگوى مصرف است. از آب در كشور استفاده‌ى بهينه بشود. ما امروز از آب در كشور استفاده‌ى بهينه نميكنيم. سال گذشته كه بنده مسئله‌ى اصلاح الگوى مصرف را مطرح كردم، پژوهشگران كشورمان تحقيق كردند، به ما اطلاع دادند كه اگر آبى كه در كشور مصرف ميشود، ده درصد آن صرفه‌جوئى شود، اين ده درصد به قدر تمام استفاده‌اى است كه امروز براى شرب خانگى و براى صنعت مورد استفاده قرار ميگيرد. امروز نود درصد آب كشور در بخشهاى كشاورزى مصرف ميشود - مصرف غلط، مصرف اسراف‌آميز - ده درصد ديگر براى آب شرب و براى صنعت و براى مصارف گوناگون به كار ميرود. يعنى اگر در كار كشاورزى ما ده درصد صرفه‌جوئى كنيم، مقدار مصرف شرب و صنعت و امثال اينها به دو برابر خواهد رسيد؛ اينقدر مسئله مهم است. مسئله‌ى مصرف برق و مصرف حاملهاى انرژى - بنزين، گازوئيل - هم مهم است. اين لايحه‌ى هدفمند كردن يارانه‌ها كه مطرح شده است، ناظر به اين مسائل است؛ لايحه‌ى بسيار مهمى است.

 من همين جا در حضور شما مردم عزيزمان توصيه ميكنم؛ هم به قوه‌ى مجريه، هم به قوه‌ى مقننه، كه در اين مسئله‌ى مهم بايد با هم همكارى كنند، بايد به هم كمك كنند. از يك طرفِ قضيه، نگاه به قوه‌ى مجريه است - كه بار بر دوش قوه‌ى مجريه است؛ دولت بايستى اقدام كند، عمل كند؛ پس همه‌ى دستگاه‌هاى ديگر، از جمله دستگاه قانونگذارى بايد به دولت كمك كنند - از طرف ديگر هم دولت بايستى آن چيزى كه قانونى است و مراحل قانونى را گذرانده است، معتبر بداند و بر طبق آن عمل كند. بنابراين دولت، مجلس - قوه‌ى مجريه، قوه‌ى مقننه - در اين كار دوشادوش هم حركت كنند، به هم كمك كنند و با هم باشند؛ «يد اللَّه مع الجماعة». وقتى با هم بودند، خدا هم كمك خواهد كرد. بنابراين استفاده‌ى بهينه از امكانات و منابع موجود كشور و بهره‌ورى مهم است؛ بهره‌ورى بيشتر از آنچه كه داريم و آنچه كه بسيارى از آنها متأسفانه مورد اسراف و استفاده‌ى غلط قرار ميگيرد.

 همت مضاعف و كار بيشتر در كيفيت بخشيدن به توليدات داخلى؛ يكى از كارهاى اساسى اين است. ما امروز توليدات داخلى زيادى داريم؛ هم در زمينه‌ى صنعت، هم در زمينه‌ى كشاورزى؛ بايد به كيفيت اينها اهميت بدهيم، كيفيت اينها را بالا ببريم. بايد جورى باشد كه مصرف‌كننده احساس كند آنچه كه در كشورش توليد ميشود، به دست كارگر ايرانى توليد ميشود، از لحاظ كيفيت، يا بهتر از نوع خارجى است يا لااقل همسطح آن است.

 همت مضاعف و كار مضاعف در تأمين سلامت. مسئله‌ى سلامت، هم در برنامه‌ى پنجم بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد، هم در برنامه‌ريزى‌هاى گوناگون اجرائى در دستگاه‌هاى مختلف. يك بخش از مسئله‌ى تأمين سلامت، مسئله‌ى ورزش همگانى است؛ كه بنده بارها توصيه كردم، باز هم توصيه ميكنم. ورزش همگانى براى همه لازم است. نشاط، سلامت، آمادگى، حوصله‌ى كار، در سايه‌ى ورزش عمومى و همگانى براى جامعه تأمين ميشود.

 همت مضاعف و كار مضاعف در سرمايه‌گذارى، در كارآفرينى. بسيارى از كسانى كه سرمايه دارند، پول دارند، درآمدهاى كلانى دارند، نميدانند اين درآمدها را چگونه بايد صرف كنند. اينجا هم باز همان اصلاح الگوى مصرف خود را نشان ميدهد. پول را به جاى سرمايه‌گذارىِ توليدى، صرف تجملات ميكنند؛ سفرهاى خارجى بيهوده، بى‌ثمر، پرخرج و احياناً فسادآور، بهانه براى تغيير وسائل خانه، وسائل زندگى؛ اين چيزها يك حركت مسرفانه است نسبت به ثروت. ميشود پول را، درآمد را سرمايه‌گذارى كرد. امروز وسائل اين كار فراهم است. با فعال شدن بورسهائى كه در كشور هست، ميتوان سرمايه‌گذارى كرد. همه ميتوانند آنچه را كه دارند، در سرمايه‌گذارى‌ها دخالت بدهند.

 يكى از مسائل مهم كه همت مضاعف و كار مضاعف ميطلبد، مسئله‌ى توليد فكر است؛ كتابخوانى، افزايش معلومات عمومى در زمينه‌هاى گوناگون. اين كرسى‌هاى آزادانديشى كه ما عرض كرديم، پيشنهاد كرديم در دانشگاه‌ها و در حوزه‌ها به راه بيفتد، ميتواند يك جريان سيال فكرىِ بسيار باارزشى را در جامعه به راه بيندازد.

 و از همه مهمتر، همت مضاعف و كار مضاعف در مبارزه‌ى با فقر، در مبارزه‌ى با فساد، در مبارزه‌ى با بى‌عدالتى. اينها چيزهائى است كه ما در پيش روى خودمان داريم. ملت، دولت و مسئولان بايد تلاش كنند.

 البته چالشهائى هم داريم، موانعى هم داريم. ما ملتى نيستيم كه در دنيا هيچ كس با ما دشمنى نداشته باشد. آن ملتهائى دشمن ندارند كه ارزش وجودى ندارند. ملتى كه راهى دارد، هدفى دارد، كارى دارد، تلاشى ميكند، دشمنانى هم پيدا ميكند. البته دشمن داريم تا دشمن. دولت آمريكا هم در دنيا خيلى دشمن دارد؛ اما دشمن دولت آمريكا كيست؟ ملتها. ملتهايند كه متنفرند، مكدّرند، از دولت آمريكا بدشان مى‌آيد. چرا؟ به خاطر اينكه دولت آمريكا سابقه‌ى تجاوز و تعرض به كشورها از پنجاه سال، شصت سال قبل از اين تا امروز در پرونده‌اش ثبت شده است. در طول پنجاه سال گذشته، دولت آمريكا نزديك به شصت كشور را مورد تجاوز نظامى خودش قرار داده؛ اين شوخى است؟ اين كم است؟ خوب، پس او هم دشمن دارد، نظام جمهورى اسلامى هم دشمن دارد. دشمن نظام جمهورى اسلامى كيست؟ دولتهاى مستكبر، سرمايه‌دارهاى صهيونيست، دشمنان بشر، دستگاه‌هاى جاسوسى غدار و سفاك. بنابراين دشمن هست؛ اين دشمنان فعاليت ميكنند، تلاش ميكنند.

 ملت و مسئولان كشور بايد هوشيار باشند؛ محاسبه‌ى اين دشمنى‌ها را بكنند؛ در مقابله‌ى با اين دشمنى‌ها، با تدبير و با شجاعت عمل كنند. هم تدبير لازم است، هم شجاعت لازم است. اگر شجاعت وجود نداشته باشد، در مقابل ابهت و هيبت و چهره‌ى عبوس دولتهاى مستكبر، كسى دل خود را ببازد، قطعاً شكست‌خورده است. دولتهاى مستكبر يكى از كارهايشان همين تشر زدن است؛ چهره‌ى عبوس گرفتن است؛ حق را ناحق كردن است. در مقابل اينها اگر شجاعتى وجود نداشته باشد، مسئولان كشور اگر نتوانند در مقابله‌ى با اين حركتهاى نمايشىِ خصمانه و مستكبرانه روى پاى خودشان بايستند، قطعاً كلاهشان پس معركه است؛ هم خود شكست ميخورند، هم ملت را به شكست ميكشانند. بنابراين شجاعت لازم است.

 تدبير هم لازم است. تدبير يعنى آگاهى از آنچه كه در برنامه‌ى دشمن است، و تصميم درست و بجا در مقابله‌ى با آن. دشمن به شكلهاى مختلفى ظاهر ميشود. شما امروز ملاحظه كنيد؛ در مقابل ملت ايران و نظام جمهورى اسلامى، صهيونيستها هستند، دولت آمريكا قرار دارد؛ گاهى لباس گرگ ميپوشند، گاهى لباس روباه ميپوشند؛ گاهى چهره‌ى خشن و خصمانه‌ى خودشان را نشان ميدهند، گاهى چهره‌ى فريبگرانه نشان ميدهند؛ بايد متوجه بود.

 من سال گذشته، روز اول سال، در همين اجتماع عظيم به شما مردم عزيز گفتم: در مقابل اظهاراتى كه رئيس جمهور جديد ايالات متحده‌ى آمريكا ميكند و ميگويد ما دست دوستى را دراز ميكنيم، با نگاه تيزبين مسئله را دنبال خواهيم كرد. ما نگاه ميكنيم ببينيم آيا واقعاً دست دوستى است؟ آيا واقعاً نيت، نيت دوستانه است يا نيت خصمانه در قالب الفاظ فريبگر؟ اين براى ما خيلى مهم است. پارسال گفتم اگر در زير دستكش مخملى، دست چدنى و پنجه‌ى چدنى باشد، ما دستمان را دراز نميكنيم؛ دوستى را قبول نميكنيم. اگر با لبخندى كه زده ميشود، خنجرى در پشت پنهان شده باشد، ما حواسمان جمع است. متأسفانه آنچه كه اتفاق افتاد، همان چيزى بود كه حدس زده ميشد. دولت آمريكا و همين تشكيلات جديد و رئيس جمهور جديد، با همه‌ى ادعاى علاقه‌مندى به روابط عادلانه و صحيح، كه نامه هم نوشتند و پيغام هم دادند و در بلندگوها هم گفتند و در مجالس خصوصى هم تكرار كردند كه ما ميخواهيم با جمهورى اسلامى روابطمان را عادى كنيم، متأسفانه در عمل عكس اين عمل كردند. در همين قضاياى هشت ماه بعد از انتخابات، بدترين موضع را گرفتند. رئيس جمهور آمريكا اغتشاشگران و خرابكاران خيابانى را به عنوان جنبش مدنى معرفى كرد! آتش زدن بانك، آتش زدن اتوبوس، كتك زدن عابر بى‌گناه و بى‌خبر، كتك زدن خواهر و مادر شهيد به خاطر اينكه چادر بر سر دارد، آتش زدن موتورسيكلت جوان چون محاسن دارد، اينها جنبش مدنى است؟! شما دم از حقوق انسان ميزنيد، دم از دموكراسى ميزنيد، اما حركت عظيم مردم را در انتخاباتشان، در انتخابشان، در حضورشان در صحنه نمى‌بينيد و نديده ميگيريد؛ طرف يك عده اخلالگر و اغتشاشگر را ميگيريد؟! اين را جنبش مدنى اسم ميگذاريد؟! خجالت نميكشيد؟! ادعا ميكنند كه ما طرفدار حقوق بشريم، احساس مسئوليت نسبت به حقوق بشر ميكنيم! شما در موقعيتى نيستيد كه با كسى درباره‌ى حقوق بشر بحث كنيد. شما در كداميك از اقدامات خودتان در اين چند سال نسبت به گذشته تغيير ايجاد كرديد؟ در افغانستان كشتار را كم كرديد؟ در عراق دخالتتان را كم كرديد؟ از كشتار فاجعه‌آميز مردم در غزه و كشتن كودكان حمايت نكرديد كه ادعاى طرفدارى از حقوق بشر ميكنيد؟

 من امروز بار ديگر اعلام ميكنم؛ دولتهائى كه با حالت استكبارى، با روحيه‌ى استكبارى بخواهند با ملت ايران و با مسئولين جمهورى اسلامى مواجه بشوند، بدانند از سوى ملت ايران و از سوى مسئولين جمهورى اسلامى محكوم و مردود هستند. شما نميتوانيد دم از ميل به صلح و دوستى بزنيد، اما در همان حال توطئه بكنيد، فتنه بكنيد؛ به خيال خودتان بخواهيد به نظام جمهورى اسلامى ضربه بزنيد.

 ملت بيدار است، مسئولين بيدارند. تدبير اين است كه رفتار خصم را انسان زير نظر بگيرد، ببيند چه ميخواهند بكنند. نه در لباس گرگ، نه در لباس روباه، از چشم ملت ايران نبايستى اينها پوشيده و مخفى بمانند، ناشناخته بمانند. ملت ايران بايستى هوشيارانه تصميم بگيرند، و ما ان‌شاءاللَّه به توفيق الهى هوشيارانه تصميم ميگيريم. ما منافع ملت خود را در مقابل تشر و اخم دشمنان، هرگز رها نخواهيم كرد. آنچه را كه در راه پيشرفت اين ملت لازم است، اقدام ميكنيم و مطمئنيم و ميدانيم كه اين ملت پيروز است؛ همچنان كه در اين سى سال پيروز بوده است. دشمنان ما در اين سى سال آنچه با ملت ايران انجام داده‌اند، شكست خوردند؛ نتوانستند به نظام جمهورى اسلامى ضربه و لطمه بزنند؛ نتوانستند مردم را از نظام جدا كنند. بعد از اين هم همين خواهد بود. بعد از اين هم به توفيق الهى، به حول و قوه‌ى الهى، سرنوشت ملت ايران پيروزى و پيشرفت است؛ سرنوشت دشمنان ملت ايران، شكست و عقب‌ماندگى است.

 پروردگارا! قدمهاى ما را در صراط مستقيمِ ايمان به خدا و به قرآن و به آئين مقدس اسلام، ثابت‌قدم بدار. پروردگارا! دلهاى ما را از توجه و تضرع در مقابل خودت هرگز غافل مفرما. پروردگارا! ما را از دعاى حضرت بقيةاللَّه (ارواحنا فداه) محروم مكن. پروردگارا! اين ملت را، اين جوانان را، اين دلهاى پرشور و پرانگيزه را همواره مورد لطف و تفضل خود قرار بده. پروردگارا! روزبه‌روز پيوندهاى برادرى ميان اين ملت و ملتهاى مسلمان را مستحكم‌تر بفرما؛ كيد دشمنان را باطل بفرما.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته‌


1) فتح: 8 و 9
2) احزاب: 45 و 46
3) مائده: 66
4) مائده: 15 و 16

پيام نوروزى به مناسبت آغاز سال 1389 / سال «همت مضاعف و كار مضاعف»

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

«يا مقلّب القلوب و الأبصار. يا مدبّر اللّيل و النّهار»؛ اى دگرگون‌كننده‌ى دلها و ديدها! اى سامان‌دهنده‌ى به روز و شب! «يا محوّل الحول و الأحوال»؛ اى گرداننده‌ى سالها و دلها و حالها! «حوّل حالنا الى احسن الحال»؛ حالِ ما را به بهترين حالها تبديل فرما .

تبريك عرض می‌كنم عيد سعيد نوروز و آغاز سال نو را - كه آغاز بهار و سرزندگى طبيعت است - به همه‌ى هم‌ميهنان عزيز كه در سراسر كشور پهناور عزيز ما زندگى ميكنند، و همچنين به همه‌ى ايرانيانى كه در هر نقطه‌اى از جهان هستند و چشم اميد و انتظار به كشور عزيزشان دوخته‌اند؛ بخصوص به جوانان و مردان و زنانِ ازجان‌گذشته‌اى كه براى هدفهاى عالى انقلاب و كشور فداكارى‌هاى بزرگى را انجام دادند؛ از جانِ خودشان مايه گذاشتند و جوانان خود را تقديم انقلاب و سربلندى كشور كردند؛ به خانواده‌هاى عزيز شهيدان، به جانبازان و خانواده‌هاى فداكار آنها و به همه‌ى ايثارگران و كسانى كه براى سربلندى كشور تلاش ميكنند و كار انجام ميدهند. و درود و سلام ميفرستم به روح مطهر امام بزرگوارمان كه سلسله‌جنبان اين حركت عظيم مردمى و مايه‌ى پيشرفت و اعتلاى كشور بزرگ اسلامى ايران بوده‌اند.

عيد نوروز، آغاز رويش است. اين رويش همچنان كه در طبيعت محسوس است، ميتواند در دلهاى ما و جانهاى ما و حركت رو به پيشرفت ما نيز خود را مجسم و نمايان كند. نگاهى بيندازيم به سال 88 كه اكنون به پايان آن رسيده‌ايم. اگر بنا باشد سال 88 در يك جمله تعريف شود، به نظر من عبارت است از: سال ملت ايران، سال عظمت و پيروزى اين ملت بزرگ، سال حضور تاريخى و اثرگذار اين ملت در عرصه‌هائى كه به سرنوشت انقلاب بزرگمان و به سرنوشت كشورمان بستگى داشت و منتهى ميشد.

در آغاز سال 88 مردم با حضور بى‌سابقه‌ى خود انتخاباتى را ساماندهى كردند كه در تاريخ انقلاب ما - و البته در تاريخ طولانى كشور ما - سابقه نداشت و يك نقطه‌ى برجسته و اوج به حساب مى‌آمد. در طول ماه‌هاى بعد از انتخابات هم مردم در امتحانى بزرگ، در حركتى عظيم و سرنوشت‌ساز، حضور خود، اراده‌ى خود، ايستادگى خود، عزم ملى خود و بصيرت خود را نشان دادند.

تفسير كوتاهى كه از حوادث بعد از انتخابات در طول چند ماه می‌شود ارائه كرد، عبارت از اين است كه دشمنان كشور و دشمنان نظام جمهورى اسلامى بعد از گذشت سى سال، همه‌ى تلاش خود و توان خود و نيروهاى خود را متمركز كرده‌اند براى اينكه بتوانند اين انقلاب را از درون شكست بدهند. ملت در مقابل اين توطئه‌ى بزرگ، اين حركت خصمانه، با آگاهى و بصيرت و عزم و ايستادگىِ بى‌نظيرى توانست دشمن را به شكست بكشاند. تجربه‌اى كه در اين هشت ماه بعد از انتخابات تا بيست و دوم بهمن بر اين ملت و بر اين كشور گذشت، تجربه‌اى پر از درس، پر از عبرت و حقيقتاً مايه‌ى سربلندى ملت ايران است.

در سال 88 ملت خوش درخشيد؛ مسئولين هم تلاشهاى ارزنده و بزرگى را انجام دادند. اين تلاشها در حد خود، تلاشهاى باارزشى است؛ موجب تقدير است. بر همه‌ى ناظران منصف فرض است كه از اين تلاشها، از اين زحمات و كار و كوششى كه براى عمران و آبادانى و پيشرفت كشور در عرصه‌هاى مختلف انجام گرفت، قدردانى كنند. در عرصه‌ى علمى، در عرصه‌ى صنعتى، در فعاليتهاى اجتماعى، در سياست خارجى، در بخشهاى مختلف، مسئولين كشور كارهاى بزرگى را انجام داده‌اند. خداوند به همه‌ى آنها اجر عنايت كند و توفيق پيشرفت مرحمت بفرمايد.

آنچه كه از ملاحظه‌ى وضعيت موجود كشور و ظرفيتهاى عظيمى كه در دل اين كشور و ملت بزرگ نهفته است، می‌شود به دست آورد، اين است كه آنچه ما انجام داده‌ايم، آنچه مسئولين و مردم انجام داده‌اند، در مقابل آنچه كه ظرفيت عظيم اين كشور براى پيشرفت و رسيدن به عدالت است، كار بزرگى نيست. بايد تلاشها را بيش از آنچه كه در گذشته انجام داده‌ايم، همه انجام بدهند و خود را موظف بدانند.

در اين دعائى كه در آغاز هر سال، در هنگام تحويل، همه ميخوانيم، اين فِقره جالب توجه است كه ميفرمايد: «حوّل حالنا الى احسن الحال». نميفرمايد ما را به روز نيكى، حال نيكى برسان؛ به پروردگار عرض ميكند ما را به بهترين حالها، به بهترين روزها، به بهترين وضعيتها برسان. همت والاى انسان مسلمان همين است كه در همه‌ى عرصه‌ها به بهترين‌ها دست پيدا كند.

امسال براى اينكه ما بتوانيم آنچه را كه در اين دعاى شريف به ما تعليم داده شده است و وظيفه‌ى ماست، انجام بدهيم، براى اينكه بتوانيم بر طبق اقتضائات كشور و ظرفيتهاى كشور حركت كنيم، احتياج داريم به اينكه همت خودمان را چند برابر كنيم؛ كار را متراكم‌تر و پرتلاش‌تر كنيم. من امسال را به عنوان سال «همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذارى ميكنم. به اميد اينكه در بخشهاى مختلف، بخشهاى اقتصادى، بخشهاى فرهنگى، بخشهاى سياسى، بخشهاى عمرانى، بخشهاى اجتماعى، در همه‌ى عرصه‌ها، مسئولين كشور به همراه مردم عزيزمان بتوانند با گامهاى بلندتر، با همت بلندتر، با كار بيشتر و متراكم‌تر، راه‌هاى نرفته‌اى را بپيمايند و به هدفهاى بزرگ خود ان‌شاءاللَّه نزديكتر شوند. ما به اين همت مضاعف نيازمنديم. كشور به اين كار مضاعف نيازمند است.

بايد به خداى متعال توكل كنيم؛ از خداى متعال استمداد كنيم و بدانيم كه زمينه براى كار، زياد است. دشمنان، دشمن علم و ايمان جامعه‌ى ما هستند. علم و ايمان را به صورت مضاعف در ميان خودمان بايد تقويت كنيم. ان‌شاءاللَّه راه‌ها هموار خواهد شد؛ موانع، كوچك خواهد شد و كمك الهى و نصرت الهى، ملت ما و كشور ما و مسئولين ما را همراه و زير سايه‌ى خود خواهد داشت.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته‌