گلوبال ریسرچ:آمریکا در حال سقوط به جهان سوم است

افزایش فاصله طبقاتی، فقر و بیکاری فزاینده و نابودی طبقه متوسط در جامعه آمریکا در کنار بدهی‌های سنگین نشانه‌هایی هستند که گلوبال ریسرچ آنها را به عنوان علائم زوال آمریکا و سقوط این کشور به جهان سوم برشمرده است.به‌گزارش سرویس بین‌الملل شبکه ایران به نقل از "گلوبال ریسرچ"، طی سال‌های اخیر فاصله طبقاتی میان فقیر و غنی در جامعه آمریکا با سرعتی شگرف در حال افزایش بوده است تا آنجا که می‌توان گفت موجودیت طبقه متوسط این کشور رو به اضمحلال است. گزافه نیست اگر گفته شود که ایالات متحده در خلال کشاکش با بدهی‌های سنگین، بیکاری فزاینده و اقتصاد رو به زوال خود در آستانه تبدیل به کشوری جهان سومی است.

آنچه بیش از هرچیز دیگر نشانگر سقوط آمریکا از جهان اول به جهان سوم است "فقر و بیکاری فزاینده" در این کشور است. به‌قول "اشپیگل آنلاین"، ایالات متحده با مشکل جدیدی مواجه شده است که این مشکل را به عبارت ساده می‌توان "ظهور طبقه جدیدی از فقزا" در این کشور نامید.

بنابرگزارش‌فوق، تنها در شهر "ونتورا" در کالیفرنیا که عموم مردم آن را ثروتمندان تشکیل می‌دهند قریب به 20 درصد از مردم در خطر بی‌خانمان شدن قرار دارند. ثروتمندان پیشینی که اکنون منازل خود را از دست داده‌اند مجبورند تا شب را در اتوموبیل‌های خود به صبح آورند. اتوموبیل‌هایی که بعضا هنوز گران‌قیمت هستند!

نابودی طبقه متوسط جامعه آمریکا دیگر پدیده‌ای است که می‌توان آن را نشانه زوال ایالات متحده دانست. نابرابری درآمد در جامعه آمریکا به جایی رسیده است که تنها یک‌درصد از جمعیت این کشور 37 درصد ثروت ملی را از آن خود کرده‌اند. شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا نسبت به دهه 1950 میلادی 10 برابر شده است.

گلوبال‌ریسرچ با اشاره به گزارش منتشر شده در سال 2009 که بیان می‌داشت حدود پنجاه‌میلیون آمریکایی توانایی تحصیل غذای کافی برای امرار معاش خود را ندارند، تصریح کرد: از هر 8 آمریکایی بالغ یک‌نفر برای ادامه زندگی محتاج کمک‌های غذایی دولت است و یک‌کودک از هر چهار کودک آمریکایی نیز به اتکای کمک غذایی دولت زنده می‌ماند.

ایالات متحده با بحرانی مواجه است که سرانجام قرضه ملی این کشور را به 90 درصد تولید ناخالص ملی خواهد رسانید و این دلیلی متقن برای آن است که گفته شود "آمریکا در حال سقوط به جهان سوم است."

سپاه جوسازی‌ فتنه‌گران را افشا کرد

بصیرت: سپاه تهران بزرگ، تجمع کنندگان مقابل منزل کروبی را افرادی کاملا بی ارتباط با نهاد مقدس بسیج و سپاه دانست و آن را حادثه‌ای ساخته و پرداخته عناصر بی تدبیر و خودسر معرفی کرد.

سپاه تهران بزرگ، تجمع کنندگان مقابل منزل کروبی را افرادی کاملا بی ارتباط با نهاد مقدس بسیج و سپاه دانست و آن را حادثه‌ای ساخته و پرداخته عناصر بی تدبیر و خودسر معرفی کرد.

به گزارش فارس، در بخشی از اطلاعیه سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ آمده است: به حول و قوه الهی، یوم الله شکوهمند و دشمن شکن روز قدس با حضور آگاهانه و کم نظیر امت حزب‌الله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بار دیگر هیمنه دورغین استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی را فرو ریخت و همه فکرها و دل‌ها را متوجه مهم‌ترین مسئله جهان اسلام یعنی مساله فلسطین کرد.

این بیانیه می افزاید: سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ ضمن تبریک این حضور میلیونی و موثر به مقام معظم رهبری و آحاد ملت غیور و شهید پرور ایران اسلامی، حاشیه سازی برخی عناصر خودسر را در تجمع در برابر منزل کروبی که منجر به تیراندازی از سمت منزل وی و زخمی شدن چند تن گردید حادثه‌ای ساخته و پرداخته عناصر بی تدبیر و خودسر دانسته و به شدت محکوم می‌نماید.

در این بیانیه تاکید شده است: از آنجا که فرصت طلبان و نفاق داخلی در پی بهره برداری از هر حاشیه سازی بوده و احتمالا در مورد این حادثه خودسرانه متوسل به تحلیل‌ها و نظرات و پریشان و عاری از حقیقت شده و پی دستیابی به اهداف پلید خود می‌‌شوند، لذا فرماندهان، مدیران، کارکنان و بسیجیان غیور و ولایتمدار سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ این گونه حرکت‌های حاشیه‌ای و عاری از تدبیر را محکوم کرده و اعلام می‌نماید که در شرایط حاضر همه باید با آگاهی و بصیرت و برای حفظ وحدت از هر گونه ایجاد، خوراک فکری برای نفاق داخلی و فتنه گران خودداری نمایند.

این بیانیه می افزاید: سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، با دعوت آحاد مردم مومن اسلامی به هوشیاری و بصیرت مضاعف، مسببان این حاشیه سازی را افرادی خودسر و کاملا بی ارتباط با نهاد مقدس بسیج و سپاه دانسته و بر این حقیقت ماندگار پای می‌فشارد و که بهترین و برترین پاسخ و محاکمه فتنه گران، محاکمه طبیعی و مردمی و عناصر سبک سر فتنه می‌باشد که مورد انزجار و تنفر عمومی ملت قرار گرفته اند و هر گونه ایجاد حادثه خودسرانه آب به آسیب دشمن ریختن است و سخن آخر اینکه همه آگاهان و اهل بصیرت اوج، هوشمندی و تدبیر بسیجیان دریا دل را باور داشته و هیچگاه تحت تاثیر تبلیغات بی اساس دشمنان قسم خورده خارجی و نفاق کور داخلی قرار نخواهد گرفت.

پروژه 3گانه فتنه گران براي بسيج

فتنه گران به اين نتيجه رسيده اند که براي ادامه حيات بايستي موانع چندي ازجمله بسيج را از سر راه خود بردارد.

طراحان و سناريو نويسان اتاق هاي فکر جريان فتنه که براي طراحي هر پروژه مبالغ سنگيني را دريافت مي کنند( هرپروژه 35 الي 50 ميليون تومان ) در جديد ترين پروژه که به سفارش شخص آقاي مير حسين موسوي و بر اساس محورهاي سه گانه شبهه ، تضعيف و حذف تدارک ديده شده است ، در فاز اول بسيج راهدف گيري نموده اند .

به گزارش جوان آنلاين اين پروژه از مدتي قبل با ايجاد شبهه ودر اظهارات مير حسين موسوي که خواستار تغيير ماموريت و وظائف بسيج و سپاه شده بود کليد خورده است و سعي گرديده تا اذهان را با مطالب شبهه انگيز آماده نموده وحساسيت وتعصب وقداست را از بسيج دور نمايند .

فاز دوم اين پروژه ، تحرکات برنامه ريزي شده اي بوده است که در تهران ، شيراز وکرمانشاه وبنام بسيج تمام نموده اند و از قرار وبه گفته منابع آگاه ، طرح هاي تکميلي در اين رابطه دردست اقدام است تا در صحنه سازيهاي بعدي اتهام خود سري و بي قانوني را به بسيج وارد نمايند .

در همين راستا يک منبع آگاه در گفت و گو با جوان آنلاين اظهار داشت: با بررسي هاي انجام شده واطلاعات بدست آمده و شناسايي عوامل دخيل در ماجراهاي چند روز اخير ، مشخص شده که فتنه براي آتش افروزي وادامه حيات بايستي موانع چندي ازجمله بسيج را از سر راه خود بردارد اين پروژه بر اساس تئوري خلع سلاح نظام ودر جهت حذف نيروهاي مردمي مدافع نظام (قدرت نرم ) طراحي شده است .

گفتني است اخيرا يکي از کارشناسان جنگ نرم که در موسسات وابسته به وزارت خارجه آمريکا فعاليت دارد ، ايده پروژه فوق را مطرح وخطاب به سران فتنه اينگونه گفته است : " قدرت نرم نظام را بگيريد وکاري کنيد که مردم از ولايت فقيه جدا شوند ، با توجه به اينکه تبلور نيروهاي مردمي در نظام جمهوري اسلامي با بسيج مي باشد ، ابتدا اين نهاد را هدف گيري نمائيد "

اشتباه کرديم؛ سطح انتقاد نبايد بالاتر از رئيس جمهور مي رفت

اگر به سمت كودتا عليه رهبري نمي‌رفتيم الان در بهترين وضعيت بوديم.

به گزارش خبرنگار جهان اخيرا در جلسه اصلاح طلبان با مرد خاکستري اصلاحات ، مطرح شده است: قبل از سالگرد فتنه بزرگ‌ترين اشتباه ما اين بوده است كه به سمت رهبري نشانه رفتيم و تأكيد داشتيم كه بايد برخورد با احمدي‌نژاد به برخورد با رهبري منتهي شود و اين بزرگترين اشتباه ما بود. نتيجه آن هم اين شد كه ما را سران فتنه قلمداد كردند.

در اين جلسه تاکيد شده است: اگر ما به سمت كودتا عليه رهبري نمي‌رفتيم الان در بهترين وضعيت قرار داشتيم و اين بزرگترين اشتباه استراتژيك ما بود.

آنها تاكيد مي‌كنند: ما مي‌توانستيم بگوييم به خاطر رهبري و شوراي نگهبان نتيجه انتخابات را مي‌پذيريم اما به نحوه انتخابات اعتراض داريم. از اين طريق در نظام مي‌مانديم، اما الان در حاشيه قرار گرفته‌ايم و تبديل به سران فتنه شده‌ايم.

به گفته اين دسته از عوامل جريان فتنه به خاطر همين مسائل است كه اخيرا برخي همچون خاتمي رويكرد بازگشت به سمت نظام و رهبري را در پيش گرفته‌‌اند. نتيجه آن هم اين شده است كه الان احمدي‌نژاد و دولت به راحتي كارشان را انجام مي‌دهند.

در ادامه اين جلسه گفته شده است: در حال حاضر احمدي نژاد دارد با رهبري زاويه پيدا مي‌كند و اگر احمدي‌نژاد به اين انحراف و زاويه پيدا كردن با رهبري ادامه دهد در نهايت با رهبري مشكل خواهد داشت و در صورتي كه اين مشكلات ادامه پيدا كند براي ما خيلي خوب است.

با اين حال مردخاكستري اصلاحات در پاسخ به اين سخنان مي گويد: اين اشتباه است كه ما دوباره احمدي‌نژاد را از رهبري جدا كنيم. احمدي‌نژاد دارد همان منويات رهبري را اجرا مي‌كند.

وي در ادامه گفته است: البته احمدي‌نژاد، درخصوص مشايي و مسائل ديگر دچار مشكلات اساسي شده است.

سرتيپ فضلي: نيمي از عناصر فتنه سال گذشته به آغوش اسلام و انقلاب بازگشتند

فرمانده قرارگاه مركزي راهيان نور گفت: با رأفت نظام اسلامي نيمي از عناصر فتنه سال گذشته (بعد از انتخابات دهم رياست جمهوري) به آغوش اسلام و انقلاب اسلامي بازگشتند.

سرتيپ علي فضلي دوشنبه شب در حاشيه نشست شوراي اداري استان خوزستان در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: اين عناصر كه تعداد آنان به پنج هزار نفر مي رسد پس از آگاهي از عملكرد اشتباه خود به آغوش نظام اسلامي و جبهه حق بازگشتند و هم اكنون در خدمت اسلام و انقلاب اسلامي هستند.

وي ابراز اميدواري كرد پنج هزار نفر ديگر از عناصر فتنه سال 1388 كه بعضاً در پرونده آنان خدماتي به اسلام و انقلاب ديده مي شود به راه مردم و اسلام عزيز بازگردند بي گمان نظام اسلامي كه نظام رحمت و رأفت است با آغوش باز آنان را مي پذيرد.

فضلي به افراد موثر در فتنه سال گذشته كه طبق قانون با آنان برخورد شده و پرونده اين گروه سير قضايي خود را طي كرده يا مي كند اشاره كرد و از آنان نيز خواست از فرصت ها استفاده كنند و به دامن پرمهر انقلاب اسلامي برگردند.

فرمانده قرارگاه مركزي راهيان نور در ادامه گفت: هر حاكميت سياسي كه مي خواست با مخالفان خود در چنين حوادثي برخورد كند شايد تصميم هاي ديگري مي گرفت اما از آنجا كه نظام اسلامي، نظام مبتني بر آموزه هاي ديني و قرآني است براساس رحمت الهي با آنان برخورد كرد.

بازماندگان جنگ در مقابل انحرافات و غرض ورزی‌ها سكوت نكنند

فرمانده کل سپاه گفت: نظام اسلامی امروز در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در حال جنگ مستقیم با استکبار جهانی است و نقش بازماندگان دوران حماسه و ایثار دفاع مقدس در این مقطع حساس، بسیار تعیین کننده است.

 

به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر محمدعلی جعفری شامگاه دوشنبه ۱۵/۶در ضیافت افطار نیروی انسانی سپاه ویژه جانبازان و خانواده های آنان، با بی نظیر خواندن روند مقابله کنونی انقلاب اسلامی با استکبار جهانی، حرکت رو به رشد نظام اسلامی را در سالهای اخیر بسیار پرشتاب، هدفمند و رو به جلو توصیف کرد و گفت: ملت ما در دوران دفاع مقدس سختی های بسیار زیادی را متحمل شد، اما نباید تصور شود که دوران ایثار و فداکاری تمام شده است چراکه ما امروز در جنگی همه جانبه، مستقیم و بسیار شدیدتر از همیشه با دشمنان هستیم و نقش نیروهای انقلاب و آنهایی که دل در گرو انقلاب اسلامی و ارزشهای آن دارند و توانسته اند در کوران فتنه ها خود را حفظ کنند در شرایط کنونی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی افزود: امروز همان حوادث صدر اسلام در حال تکرار است و آن چه مهم است این است که خانواده شهدا و جانبازان رسالت خود را بشناسند و بدانند امروز اهمیت ایفای نقش سازنده کمتر از زمان دفاع مقدس نیست و بدون تردید، دغذغه ما برای ارائه مسیر انقلاب تا زمانی که در قید حیات هستیم مایوس کننده دشمنان و مایه تثبیت و اقتدار هرچه بیشتر نظام اسلامی خواهد بود.

سردار سرلشکر جعفری با انتقاد از کسانی که دوران تفکر انقلابی را تمام شده می دانند خاطرنشان کرد: بعضی ها فکر می کنند دوران انقلابی گری به پایان رسیده است. این یک اشتباه بزرگ است؛ چون بنا به فرمایش امام (ره) ما هنوز در ابتدای راه هستیم و امروز بازماندگان دوران طلایی حماسه و ایثار دفاع مقدس کماکان پابرجا و مقاوم ایستاده اند تا رسالت انقلابی خود را انجام دهند و نظام اسلامی به اهداف الهی خود نزدیک تر کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به فتنه 88 و برنامه ریزی دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی یادآور شد: فتنه ای که سال قبل سعی در به چالش کشیدن ساختار جمهوری اسلامی داشت، به مراتب از هشت سال دفاع مقدس خطرناک تر بود. جنگ هشت ساله باعث صدور انقلاب شد اما فتنه سال قبل لطمه های بزرگی به حیثیت انقلاب وارد کرد و در چنین شرایطی بازماندگان جنگ نباید در مقابل دشمنی ها، انحرافات و غرض ورزی ها سکوت کنند.

وی با بیان این که جهاد در مسیر جنگ نرم تنها با تاکید بر عقیده و تفکر دینی و پافشاری بر ارزشهای انقلابی مسیر خواهد شد، افزود: امروز نگاه همه به پیشکوستان جهاد و شهادت یک نگاه بسیار دقیق است و ما باید تکلیف خودمان را در این مقطع حساس پیدا کرده و به آن عمل کنیم.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: غیر از نظام جمهوری اسلامی ایران، مسلمانان در طول تاریخ 1400 ساله اسلام تنها 15 سال شاهد حکومت اسلامی بودند و جمهوری اسلامی امتداد همان دوران طلایی 15 ساله است که تحت رهبری داهیانه نایب امام زمان در حال حرکت به سمت آرمان های الهی است و توجه به این نکته مهم، تلاش ما را دو چندان خواهد نمود و خداوند نیز اجر و پاداش لایتناهی خود را نصیب ما خواهد کرد.

وی یادآور شد: اتفاقاتی که امروز در دنیا در حال وقوع است برای سرنوشت اسلام بسیار تعیین کننده است و با وجود همه برنامه ریزی های استکبار جهانی، امروز همه دنیا شاهد پیروزی های پی درپی ما و شکست های پی در پی دشمن در عرصه های مختلف است و این، مرهون جان فشانی ها و نیت های خالص شهداء ، جانبازان و ایثارگران در دوران طلایی دفاع مقدس است.

فرمانده کل سپاه در پایان خطاب به جانبازان و خانواده های آنان اظهار داشت: کار ارزشمند شما جانبازان و خانواده های آن با هیچ کلامی قابل توصیف نیست و تنها خدا می تواند اجر عمل شما را بدهد و گرنه در دنیا با هیچ مطاع دنیوی نمی توان این مجاهدت فی سبیل الله را پاسخ داد. البته وظیفه نظام است که به جانبازان و خانواده های آنان خدمت کند و از همین روست که ما شما را چشم و چراغ این ملت و خود را برای همیشه خادم شما می دانیم.

کمک 100 میلیون دلاری " سوروس" به "حامی منافقین و بهائی ها

"جورج سوروس" ، یهودی میلیاردری که تحت ریاست بنیادی با همین نام به تأمین مالی مؤسسات و بنیادهای ضد دولتی و به راه اندازی کودتاهای نرم می پردازد، این بار نیز با شعار "نیکوکاری" خود، 100 میلیون دلار به سازمان آمریکایی "دیده بان حقوق بشر" که حامی اصلی منافقان، بهاییان و زناکاران است، کمک می کند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، "بنیاد سوروس" که در کشورهای مختلف تحت لوای کارهای به ظاهر "خیرخواهانه" به "براندازی نرم" با راه‌اندازی کودتاهای مخملی می‌پردازد این بار با این کمک صد میلیون دلاری خود به دیده بان حقوق بشر از اهداف شوم این سازمان در سطح جهان پرده برداشت.

سازمان دیده بان حقوق بشر یک سازمان بین‌المللی آمریکایی است که توسط این کشور ناقض حقوق بشر به اصطلاح برای احقاق حقوق بشر در سراسر جهان تأسیس شد.

بر اساس این گزارش، دیده بان حقوق بشر کارهایی چون حمایت از منافقان کمپ اشرف، حمایت از بهاییون و زناکاران و اقداماتی در جهت حمایت از این معاندان را در کارنامه خود دارد و این بار نیز مشخص نیست با حمایت مالی "سوروس" و افزایش نفوذ مراکز قدرت نوظهوراش چه برنامه ای را در جهت کمک به این بنیاد داشته باشد.

این گزارش حاکیست، دیده بان حقوق بشر از حامیان اصلی منافقان کمپ اشرف نیز هست و به کرات از این تروریستها دفاع کرده است.

"پاتریک رونی" مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر، این رقم را بزرگترین کمک امسال "سوروس" به این سازمان نامیده و بدین ترتیب اعتراف کرده که پیش از این نیز کمک های بسیاری از سوروس دریافت کرده است.

"سوروس" بدنبال اعطای این کمک مدعی شد برای اینکه دیده بان حقوق بشر مؤثرتر باشد، باید به جای اینکه سازمانی آمریکایی تلقی شود، باید نهادی بین المللی دیده شود و افزود؛ می خواهد شاهد افزایش بودجه این سازمان در نقاطی چون برزیل، مکزیک، هند و چین باشد.

گفتنی است، دیده بان حقوق بشر در سراسر جهان دفتر دارد و می تواند مهره مناسبی برای "سوروس" به منظور دستیابی به اهداف شومش باشد

حب و بغض در راه خدا

روزي پيامبر اعظم(ص) به بعضي از اصحاب فرمودند: «اي بنده خدا! دوستي كن در راه خدا و دشمني نما در راه خدا، زيرا به غير از اين طريق به دوستي خدا نمي رسي و كسي مزه ايمان را نمي يابد اگرچه نماز و روزه او زياد باشد مگر آنكه چنين باشد.»
آن مرد سؤال كرد: چگونه بدانم كه دوستي و دشمني در راه خدا كرده ام و دوست خدا كيست تا با او دوستي كنم و دشمن الهي چه فردي است تا با او دشمني نمايم؟ رسول اكرم (ص) به سوي علي (ع) اشاره كرد و فرمود: اين فرد را مي بيني؟ عرضه داشت: آري. فرمود: دوست علي دوست خداست، پس او را دوست بدار، و دشمن علي (ع) دشمن خداست، پس او را دشمن بدار و دوست دوست او را دوست دار و دشمن دوست او را اگرچه پدر و فرزندت باشد دشمن دار(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-بحارالانوار، ج 68، ص 79

عيد روزه داران واقعي

قال الامام علي(ع): انما هو عيدلمن قبل الله صيامه و شكر قيامه، وكل يوم لايعصي الله فيه فهو عيد.
امام علي(ع) فرمود: امروز تنها عيد كسي است كه خداوند روزه اش را پذيرفته و شب زنده داري اش را سپاس گزارده است، و هر روز كه خدا را نافرماني نكنند، آن روز عيد است1.
1-نهج البلاغه، حكمت 428

حجــاب

مولا علی می فرمایند : من و فاطمه به محضر مبارک رسول خدا (ص) مشرف شدیم و او را در حالی که شدیدا گریه میکرد مشاهده نمودیم به او گفتم : پدر و مادرم به فدایت ، چه چیزی شما را به گریه واداشته است ؟ حضرت فرمود : ای علی در شب معراج که به آسمان رفتم ، زنان امت خود را در عذاب شدید دیدم به طوری که آنها را نشناختم . از همین رو برای آنچه از شدت عذاب آنها دیدم گریان هستم بعد فرمود : 1- زنی را دیدم که او را به موهایش آویزان کرده بودند ، و مغز سرش می جوشید. 2- زنی را دیدم که به زبانش آویزان بود ، و حمیم در حلق او می ریختند. 3- زنی را دیدم که گوشت بدنش را می خورد و آتش از زیر آن زبانه می کشید. 4- زنی را دیدم که دو پایش به دستهایش بسته و بر او مارها و عقربها مسلط بودند. 5- زنی را دیدم که به دو پستانش آویزان شده بود. 6- زنی را دیدم کر و کور و لال ، در حالی که در تابوتی از آتش ، مغز سرش از دماغش خارج میشد و بدن او به صورت جذام و برص می بود. 7- زنی را دیدم که به دو پایش آویزان کرده اند ، در حالی که در تنوری از آتش بود. 8- زنی را دیدم که گوشت بدنش را از قسمت جلو و عقب به وسیله قیچیهائی از آتش جدا می کردند. 9- زنی را دیدم که صورت و دستهایش آتش گرفته ، در حالی که روده هایش را میخورد. 10- زنی را دیدم که سرش سر خوک و بدن او بدن الاغ ، و بر او هزار هزار انواع عذاب بود. 11- زنی دیدم به صورت سگ که آتش از عقب او خارج میشد و ملائکه با گرز آهنین از آتش بر سر و بدنش می کوبند. بعد حضرت فاطمه (س) خطاب به پدر بزرگوارش فرمود : به من بگو که این زنان عمل و روششان چه بود که خداوند چنین عذابی را برای آنان مقرر فرموده است ؟ رسول خدا (ص) فرمود : آن زنی که او را به موهایش آویزان کرده بودند ، برای این بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی پوشانید. آن زنی که به زبانش آویزان بود ، برای این بود که شوهرش را با زبانش اذیت میکرد. اما آن زنی که گوشت بدنش را می خورد ، بدنش را برای مردم زینت میکرد. آن زنی که به پاهایش آویزان بود برای اینکه از خانه بدون اجازه شوهرش خارج میشد. اما آن زنی که به دو پستانش آویزان بود ، از همبستر شدن با شوهرش خود داری میکرد. آن زنی که پاهایش به دستهایش بسته بود و مارها و عقربها بر او مسلط بودند ، برای اینکه از آبی که نجس و آلوده بود برای وضوء و شست وشوی استفاده می کرده و رعایت پاکی و نجسی را نمی نموده است. و همچنین با لباس نجس و کثیف بوده و پس از جنابت و حیض غسل انجام نمی کرد و در نمازش سستی میکرد. اما آن زنی که کر و لال بود از راه زنا بچه دار میشد و به شوهرش نسبت می داد. آن زنی که صورت و بدنش را با قیچی جدا می کردند ، خود را بر مردان عرضه میکرد. اما آن زنی که صورت و بدنش می سوخت ، در حالی که روده هایش را می خورد برای اینکه واسطه عمل منافی عفت بود. آن زنی که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود سخن چین و دروغگو بود. آن زنی که بصورت سگ بود به خاطر آنکه در دنیا آوازه خوان و حسود بود. آنگاه رسول خدا (ص) فرمود : وای بر زنی که شوهرش را ناراحت کند ، و سعادتمند آن زنی است که شوهرش از او راضی باشد. عیون الاخبار الرضا جلد 1 صفحه 249 ، بحارالانوار جلد 103 صفحه 246

کوفه و مولای مظلومش

 
Click the image to open in full size.


كوفه آنشب آسمانى سرد داشت
سينه سينه در درونش درد داشت

آن غريبى كه دلش مظلوم بود
ميهمان خانه كلثوم بود

با حسين خود تكلم مى‏نمود
بر رُخ زينب تبسم مى‏نمود

در حيات خانه با اشكى روان
محو نور ماه بود و آسمان

از نگاهش رفته بود آنشب قرار
مى‏چكيد از لحظه هايش انتظار

شد به سوى مسجد كوفه روان
همچو هرشب نه شتابان و روان

خويش را آماده ديدار كرد
رفت و قاتل را ز خواب بيدار كرد

مأذنه پر بود از بانگ اذان
تيره بود امّا پگاه آسمان

اين نماز، آخر نماز عشق بود
آخرين راز و نياز عشق بود

ناگهان شد آسمان رنگ شفق
لاله روييد از سر معناى حق

تا كه شمشير عدو آمد فرود
تازه شد داغ گل ياس كبود

تا كه خون بر جانمازش پا نهاد
ياد آن سجاده خونين فتاد

شد به خون امضا وصيت نامه‏اش
غرق در خون شد سر و عمّامه‏اش

تنگ‏تر مى‏شد در او راه نفس
گفت يا زهرا به فريادم برس


Click the image to open in full size.

در رسای مولا

آیا سحری به رنگ خون دیدی تو
محراب و تو منبری چنین دیدی تو

خون بر در و دیوار و جماعت سر و رو
فرقی که به سجده لاله گون دیدی تو

آن زاده کعبه و امین حرمین
افتاده میان خاک و خون دیدی تو

آنکس که ستیز خیبر و بدر و احد
چون شیر بغرید چنین دیدی تو

آیا تو درون ظلمت شام سیاه
نان اور کودک یتیم دیدی تو

آیا دل پرز خون و گریان چشمی
از جور زمانه و زمان دیدی تو

او زخم تن و زبان که در طول زمان
با جان به خرید و دم نزد دیدی تو

آیا زمیان مردم کوفه و شام
مظلوم تر از علی کسی دیدی تو


معرفی سامانه پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دینی (سازمان تبلیغات اسلامی)

سامانۀ پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دینی (سازمان تبلیغات اسلامی) یکی از مراکز وابسته به ستاد ساماندهی پاسخ گویی دینی است که در عرصۀ پاسخ به سؤالات و شبهات دینی، فعالیت های بسیار خوبی انجام داده است.
به گزارش پرس و جو، این مرکز که از سال 1383 زیر نظر معاونت پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی و با مدیریت حجه الاسلام و المسلمین محمد سادات منصوری، فعالیت خود را آغاز کرده است، توانسته در عرصۀ پاسخ گویی به پرسش های مربوط به حوزه های عقاید، قرآن و حدیث، تاریخ و سیره، اجتماعی و سیاسی، اطلاعات عمومی، احکام، و مشاوره با رویکرد دینی، اقدامات نوینی انجام دهد.
مركز مشاوره و پاسخ گویی به سؤالات دینی وابسته به معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1383 تأسیس شد. تلفن گویای این مركز با شماره تلفن 09650 که همزمان 60 خط دیجیتال pri را پشتیبانی می كند با بهره بردن از بیش از 200 كارشناس در حوزه های مشاوره، احكام و اعتقادات و معارف اسلامی، توان پاسخ گویی به دو هزار سؤال را در روز دارد.
معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان در سال 1383 درصدد راه اندازی سامانه تلفنی برای پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دینی بر آمد و طرحی را در 3 مرحله اجرا كرد. مرحلۀ نخست این طرح بین سال های 83 تا 85 به صورت آزمایشی با شماره تلفن 4ـ8891212 در سطح استان تهران به اجرا در آمد. كادر اجرایی سامانه چند نفر كارشناس بودند كه سؤال های مربوط به احكام را پاسخ می دادند. سپس با توجه به گسترش خدمات مخابرات در کشور، اجرای این طرح در سطح كشوری برنامه ریزی شد. مرحلۀ دوم طرح نیز در گسترۀ کشوری آغاز و درسال 1386 به بهره برداری رسید.
شماره 09650 که همزمان 60 خط دیجیتال pri را پشتیبانی می كند و قابلیت افزایش به 120 خط را دارد پل ارتباطی این سامانه با مردم ایران زمین است. مخاطبان در هر کجای ایران که باشند می توانند سؤالات دینی خود را به صورت شبانه روزی مطرح کنند و این مرکز، تعهد دارد، ظرف مدت 48 ساعت پاسخ سؤالات را بدهد.

*نحوه پاسخ گفتن به سؤالات
1. پرسشگر سؤال خود را می پرسد؛
2. سیستم تلفن گویا سؤال را ضبط، كد پیگیری صادر و به پرسشگر می دهد؛
3. كارشناس مربوط با سامانه تماس می گیرد و سؤال را پاسخ می دهد؛
4. پرسشگر، كد پیگیری را وارد می كند و سؤال را می پرسد؛
5. شنیدن پاسخ.

*ضرورت احتیاج به سامانه
پیشرفت کنونی بشر در علم و فن آوری مرهون سؤالاتی است که در ذهنش بوده و در پی پاسخ گویی به آن ها به دانش اندوزی، روی آورده است. بنابراین پیشرفت های امروزی در واقع جواب سؤالات دیروز است.
همان گونه که در حوزه صنعت و تکنولوژی، سؤالات موجب پیشرفت است. در علوم انسانی نیز سؤالات موجب پیشرفت و تعالی انسان می شود با این تفاوت که اگر کسی در صنعت و تکنولوژی پاسخی نیافت، عدم دستیابی او به سؤال موجب عقب نشینی او نمی شود بلکه او را در به دست آوردن پاسخ تشویق كرده و فعالیتش را می افزاید درحالی که وضع در حوزۀ علوم انسانی متفاوت است؛ به این معنا که اگر شخص نتواند سؤال خود را به دست آورد ممكن است او را تا سرحد نابودی و ارتداد پیش برد. علاوه بر آن که در علوم انسانی و مخصوصا در مسائل دینی هر کس به خود اجازه اظهار نظر می دهد و وضع، هنگامی بحرانی می شود که عده ای مغرض با اغراض سیاسی و مادی، قدم در این عرصه گذاشته و شروع به مغلطه و القای شبهه در محیط های غیر علمی می كنند. این امر به ویژه در عصر حاضر که وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی، گسترده و سهل الوصول گشته ولی اطلاعات دینی و مذهبی غالب مردم در حد متوسط و پایین تر است، مشكل را مضاعف كرده است.
همچنین از صدر اسلام تا کنون گاه به سبب تعالیم دینی در مدارس علمیه و بحث و مناظره در آن ها و گاه به سبب لجاجت و دشمنی مخالفان، سؤالات و شبهات بی شماری در زمینه های مختلف از قیامت و معاد گرفته تا علت بعضی از احكام اسلامی در ذهن مسلمانان به وجود آمده است . یکی از بزرگ ترین دغدغه های بزرگان دین و علما نیز پاسخ دهی مناسب به این سؤالات بوده است. البته حجم سؤالات و شبهات اعتقادی در سال های اخیر به دلالیل متعدد، با گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. در این خصوص گروه های مختلفی برای پاسخ گویی علمی به این شبهات تشكیل شده اند اما غالب این آثار که به صورت مکتوب و علمی منتشر شده، دارای مخاطبان خاص است و بیش تر افراد عادی که به علت مشغله روزانه، کمتر فرصت مطالعه دارند از آن ها بی بهره اند. به همین دلیل تشکیل سامانۀ تلفنی که در آن مسائل و مشکلات از نوشتار به گفتار تبدیل شود و زبان خشک علمی آن به مقتضای فهم مخاطب در آید، امری ضروری به نظر می رسید.

*برخی ویژگی های این سامانه
- جامع و کشوری بودن طرح، البته با مرکزیت تهران؛
- شماره تلفنی 5 رقمی و یکسان برای سراسر کشور بدون نیاز به کد؛
- بدون نیاز به پرداخت هزینۀ تلفنی بین شهری برای مخاطب؛
- استفاده از تلفن گویا که مزایای خاص خود را دارد از جمله این که در این سیستم، محدودیت های زمانی و مکانی وجود ندارد؛
- شرم و حیا مانع طرح سؤالات نیست؛ احتمال ابهام یا اشتباه در پاسخ کاهش می یابد؛ نیاز به حضور فیزیکی کارشناس و ... و صرف وقت و انرژی زاید نیست؛ دسترسی آسان به کارشناسان سراسر کشور وجود دارد؛ مخاطب از جهت عواقب احتمالی طرح سؤال، احساس امنیت می کند؛ و امکان تکرار، ضبط و نوشتن پاسخ توسط مخاطب وجود دارد؛
- تنها مرکز جامع پاسخ گویی است که به صورت تلفن گویا، طراحی شده است؛
- فراگیر بودن مخاطبان (سنین مختلف و همۀ سطوح فهم و علم ) مورد نظر است؛
- مضبوط شدن سؤال و جواب ها و تشکیل بانک صوتی پرسش و پاسخ، امکان پذیر است؛
- به تحریر درآمدن آرشیو صوتی و تهیه کتب و جزواتی از آن و راه اندازی سایتی به همین نام، قابل حصول است؛
- امکان نمودار سازی، تجزیه و تحلیل های آماری و بررسی مشکلات عموم مردم و مردم مناطق خاص؛
- اطلاعات علمی و بعضا تخصصی به اطلاعات شنیداری و قابل فهم برای عموم، تبدیل می شود.

*دستاورد های سامانه
نتایج فعالیت های سامانه پاسخ گویی به شبهات دینی در بخش های زیر، قابل بررسی است:
خدمت به مردم: نتیجه مستقیم فعالیت سامانه، پاسخ گویی به سؤالات، شبهات و مشكلات مردم است.
اطلاع رسانی به مسؤولان: از سؤالات مختلف مردم، بانكی تشكیل می شود كه از اطلاعات آن می توان نقاط ضعف دینی جامعه را بررسی كرد.
استانداردسازی پاسخ ها: با این كار می توان از پراكنده گویی و تفاوت و تعارض در پاسخ ها كاست.

*ظرفیت پاسخ گویی
هم اكنون این سامانه با 30 خط تلفن روزانه به 2000 سؤال پاسخ می دهد و توانایی افزایش ظرفیت به 150 خط تلفن و پاسخ گویی به 10000 سؤال در روز را در كوتاه ترین زمان ممكن دارد. اما همین میزان افزایش خطوط نیز به هیچ وجه پاسخ گوی درخواست های مردمی نیست. طبق آمار مخابرات، این سامانه در هر روز با میانگین 110 هزار تماس رو به رو است كه تنها 8 درصد از این تعداد توانسته اند به سامانه، وارد شوند و سایر افراد با اشغال خطوط مواجه شده اند. این در حالی است كه تاكنون هیچ تبلیغی هم برای سامانه، صورت نگرفته است.

*ملی بودن سطح پوشش سامانۀ 09650
همان طور که گفته شد سامانه تلفن گویا 09650 در سراسر کشور قابل شماره گیری است. از این قرار که شماره های 096xx کشوری بوده و به صورت محدود از سوی مخابرات به نهادهایی که خدمات گستردۀ کشوری داشته باشند بعد از برگزاری جلسات کارشناسی و اثبات کشوری بودن خدمات به نهادهای مربوط، اختصاص می یابد. بدین ترتیب مردم می توانند با شمارۀ مذکور از سراسر کشور با سامانۀ تلفن گویا تماس بگیرند؛ به همین دلیل بعد از راه اندازی این طرح، مردم از سراسر کشور با این سامانه تماس گرفته، سؤالات خود را مطرح كرده اند. این امر از آمار سؤالات به تفکیک استان ها به خوبی، معلوم است.
همچنین به دلیل این كه كارشناسان مركز توسط تلفن به پاسخ گویی می پردازند امكان استفاده از همه فضلا و روحانیان در سراسر كشور وجود دارد و به این وسیله فرصتی به دست آمده است که نخبگان علمی کشور با یکدیگر در ارتباط باشند. به عبارت دیگر به دلیل این که محدودیت مکان و زمان برای پاسخ به سؤالات از میان برداشته شده است این مرکز از کارشناسان و فرهیختگان کل کشور به نحو احسن استفاده نموده و با ایجاد واحد آموزش، تجربیات ایشان را به صورت کاربردی در اختیار سایر افراد قرار می دهد و به این وسیله بین ایشان، ارتباط علمی ایجاد كرده است.
لازم به یادآوری است که هم اكنون کارشناسان این مرکز در شهرهای قم، تهران، همدان، مشهد و کاشان مستقر هستند.žسامانۀ تلفن گویای 09650 تنها سامانۀ پاسخ گویی به سؤالات است که به صورت تلفن گویا و در سطح کشوری احداث شده است و بنابراین هیچ مرکز مشابه آن در كشور وجود ندارد

رهبر انقلاب در دیدار هیات دولت:مطالبه مردم از دولت عمل به شعارهای انقلابی است 8-6-89

رهبر انقلاب در دیدار هیات دولت:مطالبه مردم از دولت عمل به شعارهای انقلابی است

حضرت آیت‌الله خامنه ای پرهیز از کارهای موازی در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی را از نکات مهم مدیریتی هیأت دولت عنوان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر امروز در دیدار رئیس جمهور و هیأت دولت، حفظ جهت گیریهای اساسی دولت همچون پایبندی به ارزشها – عدالت طلبی – ساده زیستی – دوری از اشرافیگری – تلاش و خدمت بی وقفه و استکبارستیزی را ضروری خواندند و تأکید کردند: تسهیل زندگی مردم و توجه به سند چشم انداز در جهت گیرهای دولت مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که به مناسبت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر (رئیس جمهور و نخست وزیر سالهای اول انقلاب) صورت گرفت این دو شهید گرانقدر را مظهر کار و تلاش مومنانه و پایبندی بی اغماض به اصول و ارزشها دانستند و خاطر نشان کردند: ماندگار شدن یاد این چهره های نورانی، نشانه تشکر خداوند از بندگان مخلصی است که با همه وجود برای اسلام کار و تلاش می کنند و ارزشهای اسلامی – انقلابی را در کارهای خود متبلور می سازند.

ایشان با اشاره به فتنه طراحی شده سال 88، افزودند: این فتنه، ضربه سختی به روند کار و پیشرفت کشور وارد کرد و به دشمن روحیه داد اما ملت و دولت با اعتماد و ایمان و ایستادگی، کارها را پیش بردند و به لطف خداوند، توفیقات خوبی نصیب دولت شد که این مسئله نیز، نمودی از پایبندی به جهت گیریهای شهیدان رجایی و باهنر به شمار می رود.

حضرت آیت الله خامنه ای، احساس افتخار و سربلندی از پایبندی به شعارهای انقلاب را رمز توفیقات دولت خواندند و به رئیس جمهور و هیأت دولت خاطرنشان کردند: مردم نیز به خاطر شعارهایی مانند عدالت طلبی – پایبندی به دین و استکبار ستیزی به شما اقبال کرده اند و تلاش کنید که این جهت گیریها را با شدت و جدیت حفظ کنید.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان جهت گیری های ضروری در فعالیتهای دولت به «آسان کردن زندگی برای مردم» اشاره کردند و افزودند: این سرفصل مهم باید مورد توجه کامل قرار داشته باشد تا ابعاد مختلف زندگی مردم، از تسهیل و راحتی و امنیت برخوردار باشد.

ایشان سند چشم انداز را یکی دیگر از جهت گیری های لازم دولت دانستند و افزودند: سند چشم انداز، نقشه راه 20 ساله کشور است که با دقت و با توجه به واقعیات تنظیم شده و باید در همه شرایط مورد توجه کامل باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به گذشت 5 سال از آغاز اجرای این سند راهبردی افزودند: باید مسیری را که در این مدت پیموده شده مورد بررسی جدی قرار دهیم و به گونه ای عمل کنیم که متناسب با دوره های مختلف زمانی، اهداف سند چشم انداز محقق شود.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر بی توجه به این سند بسیار مهم، ده سال جلو برویم طبعاً در مدت باقی مانده امکان تحقق اهداف چشم انداز، دیگر وجود نخواهد داشت بنابراین باید دولت افرادی را مأمور کند که عاقلانه با تدبیر و تدبر، به این سؤال اساسی پاسخ دهند که آیا پیشرفت در سند چشم انداز متناسب با زمان طی شده بوده است یا نه؟

حضرت آیت الله خامنه ای توجه به شعار دهه چهارم انقلاب اسلامی یعنی پیشرفت و عدالت را از دیگر جهت گیری های ضروری دولت خواندند و افزودند: در 2 سالی که از آغاز دهه چهارم می گذرد کارهای خوبی در جهت پیشرفت انجام شده است اما برای قضاوت درباره «تحقق عدالت» باید معیارها و شاخص های روشنی را تدوین کرد تا سنجش تحقق شعار عدالت در بخشهای مختلف اقتصادی – اجتماعی – آموزشی – فرهنگی و دیگر عرصه ها با توجه به شاخصها امکان پذیر شود.

رهبر انقلاب اسلامی برنامه های 5 ساله را نیز از جهت گیری های مهم کشور دانستند و با اشاره به بررسی برنامه پنج ساله پنجم در مجلس، ابراز امیدواری کردند با همکاری واقعی و انعطاف پذیر قوای مقننه و مجریه، این برنامه به خوبی و با انسجام لازم تدوین و تصویب شود.

ایشان پرهیز مجلس از تغییرات اساسی در برنامه پنج ساله ارائه شده دولت و خودداری مجلس از نگاه منطقه ای و بخشی به این برنامه را ضروری دانستند و افزودند: دولت نیز نباید برنامه ای را که تهیه کرده «غیرقابل نقد و تغییر» بداند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نکات خوبی که رئیس جمهور در این دیدار درباره کارهای اقتصادی دولت بیان کرد، پیگیری همه اجزا و فصول طرح تحول اقتصادی را توصیه کردند و افزودند: علاوه بر هدفمند کردن یارانه ها، بخشهای دیگر این طرح درباره نظام بانکی – پول ملی و دیگر بخشها نیز به طور جدی پیگیری و اجرا شود.

رهبر انقلاب اسلامی توجه به شاخص های کلان را در مباحث اقتصادی مهم برشمردند و بر تلاش بیشتر برای تحقق نرخ رشد تولید پیش بینی شده در سند چشم انداز و نیز افزایش سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی تأکید کردند.

ایشان اهتمام ویژه و مستمر دولت را به مسئله اشتغال خواستار شدند و ارتقای بهره وری را در رشد اقتصادی کشور مهم دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأمل و بررسی فعالیتهای انجام شده برای اجرای سیاستهای اصل 44 را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: روح اصل 44، «ورود سرمایه گذاری و مدیریت مردم و بخش خصوصی به عرصه اقتصادی» است و دولت باید ضمن توجه کامل به فلسفه وجودی این اصل، سیاست گذاری و نظارت و هدایت را همچنان در اختیار داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ناتوانی بخش خصوصی از سرمایه گذاری بزرگ در برخی بخشها، خاطرنشان کردند: سیاستها و اقدامات دولت باید به گونه ای باشد که بخش خصوصی قادر شود زیر بار سرمایه گذاریهای بزرگ نیز برود.

ایشان اجرای صحیح و کامل اصل 44 را، کاری میان مدت و بلند مدت خواندند و افزودند: اگر این کار انجام شود، گشایشی واقعی در اقتصاد کشور حاصل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان نکاتی را در باب مدیریت دولت بیان کردند.

ایشان در همین زمینه با اشاره به جایگاه بسیار مهم هیأت وزیران در تعیین تکالیف قانونی مردم و مسئولان افزودند: همه وزیران در تصمیم های دولت مؤثر و شریکند بنابراین باید با برخورد فعال، پخته و کارشناسی شده در مباحث شرکت کنند تا مصوبات به طور صحیح، پرورش یابد و تصحیح و تکمیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی، کمک به هم افزایی دستگاهها را از دیگر مسائل مدیریتی هیأت وزیران دانستند و با انتقاد از اقدام بعضی دستگاهها در علنی کردن برخی اصطکاکهای طبیعی دولتی در افکار عمومی تأکید کردند: اینگونه مسائل باید در جلسات هیأت وزیران حل و فصل شود و یا به حداقل برسد.

ایشان پرهیز از کارهای موازی در عرصه های مختلف از جمله سیاست خارجی و نیز اعتماد به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایفشان را از دیگر نکات مدیریتی هیأت دولت دانستند.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به هیأت وزیران برای انتقاد پذیری بیشتر خاطرنشان کردند: البته در بسیاری از مسائل حق با دولت است اما اعضای دولت باید در همه احوال انتقادپذیری و سعه صدر را در خود نهادینه کنند.

ایشان با ابراز خرسندی از توجه ویژه دولت به مسائل فرهنگی و افزایش بودجه این بخش، حساسیت درباره چگونگی جذب بودجه فرهنگی را ضروری برشمردند و افزودند: در تخصیص بودجه به کارهای فرهنگی، باید با توجه به اهداف و واقعیات، اولویتها را تعیین کرد و سپس به استحکام محتوایی و هنری کار، توجه کامل داشت چرا که کارهای ویترینی و تشریفاتی در مسائل فرهنگی نه تنها فایده ندارد بلکه ضررهای مشخصی به همراه می آورد.

ایشان تحرک دیپلماتیک دولت را انصافاً قابل تشکر دانستند اما خاطرنشان کردند: آنچه بیشتر از تحرک و رفت و آمد سیاسی باید مورد توجه قرار داشته باشد روح و جهت گیری و محتوای دیپلماسی است.

رهبر انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه را مسئول هدایت منسجم و برنامه ریزی شده همه مسائلی دانستند که به نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می شود.